Interview met Virtuele Assistent Myrte – “Bij Moneypenny komt alles samen, eigenlijk bén ik gewoon een VA!”

Afgelopen maand interviewden wij onze VA Myrte, uiteraard online want Myrte woont al bijna 8 jaar op Bonaire. Ze werkte voorheen als freelance copywriter en de gevolgen van de coronacrisis waren voor haar zeer groot. Bij toeval kwam ze bij Moneypenny terecht en inmiddels in ze alweer enkele maanden aan de slag voor maar liefst 4 van onze opdrachtgevers. Wij waren benieuwd hoe het werken als Virtuele Assistent haar bevalt en of ze nog tips heeft voor onze VA’s. Lees het hele interview hieronder!

Op 5 maart 2021
Ontdek onze VA's

Leuk om je weer te spreken Myrte. Kun je me iets meer vertellen over je achtergrond?

Ik heb een tijd geleden de studie interactieve media afgerond. Destijds een opleiding die nog vorm moest krijgen. We filosofeerden toen erop los over wat er nog zou komen in de toekomst. Grappig om te zien dat al die interactieve media er nu gewoon is. Ik ben me gaan focussen op online communicatie, copywriting en social media. Dit is ook altijd een rode draad geweest in mijn werk.

In 2016 ben ik voor mezelf begonnen als freelancer en werkte ik vanuit Bonaire voor opdrachtgevers op Bonaire en in Nederland. Toen de corona-crisis uitbrak had ik net mijn parttime baan bij de Kamer van Koophandel op Bonaire opgezegd en besloten om mij weer volledig te richten op mijn freelance werk. Mijn opdrachten op Bonaire, voornamelijk in de toeristische sector, vielen prompt allemaal weg. Dat was financieel best schrikken want een sociaal vangnet is hier niet.

Wanneer kwam je Moneypenny dan op jouw pad?

Online acquisitie is niet mijn sterkte kant gebleken en op Bonaire lag alles stil. Vanuit Nederland hoopte ik nieuwe opdrachten en/of werk te vinden, dus zodra we het eiland mochten verlaten ben ik op het vliegtuig gestapt naar Nederland.

In het verleden heb ik al eens vanuit een ander bedrijf contact gehad met Moneypenny en zo stuitte ik bij toeval op een vacature als copywriter bij Moneypenny. Hoewel deze specifieke functie bij nader inzien niet helemaal geschikt voor mij was, wilde Marianne graag mijn gegevens in de databank houden voor toekomstige vacatures. Al vrij snel nam ze contact op met mij over een andere opdracht en ben ik aan de slag gegaan als VA.*

*Op dit moment is het niet meer mogelijk om als Moneypenny-VA permanent vanuit het buitenland te werken.

En hoe bevalt dat tot nu toe?

Heel erg goed eerlijk gezegd, alles komt samen in mijn werk als VA. Mijn opleiding en werkervaring in online communicatie, copywriting en social media komen goed van pas. Daarnaast ben ik ook graag creatief bezig, ik ben namelijk ook illustrator en DJ. Deze creatieve kant kan ik ook prima kwijt binnen mijn huidige takenpakket.

Ik heb mijn beeld van VA wel moeten bijstellen. Een vriendin van mij werkt als VA en zij doet voornamelijk secretaresse werk. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat er verschillende ‘soorten’ VA’s zijn. Ik zou mezelf omschrijven als een Content VA.

Wat zijn dan jouw huidige taken?

Grappig genoeg verschillen de taken niet zoveel met het werk dat ik eerst als freelancer deed. Zo werk ik voor Ruben van The Creators Company en houd ik me bezig met content marketing, websitebeheer en social media. Daarnaast werk ik nog voor 2 andere opdrachtgevers waar ik heel wisselend werk voor doe. Denk hierbij aan blogs schrijven, website onderhouden, social media plannen en content creatie en visuals maken. Ook zit ik nog in een meer ondersteunende rol voor een wat kleinere opdrachtgever.

Hoe combineer je het werk als VA met je privéleven?

Werk en privé loopt al heel snel door elkaar op het eiland. Er wonen zo weinig mensen dat je al snel je collega’s ergens tegenkomt. In het begin had ik daar wel moeite mee maar inmiddels ben ik eraan gewend. Nu ik voor Moneypenny werk is dit natuurlijk niet meer aan de orde.

Ik probeer het zo goed mogelijk gescheiden te houden. Na een bepaalde tijd klap ik echt mijn laptop dicht. Uiteraard blijf ik wel bereikbaar voor een noodgevalletje. Ook doe ik mijn best om rustmomenten te pakken op de dag, echt pauze te nemen en met de lunch lekker even weg van de computer.

Natuurlijk heb ik ook te maken met het tijdsverschil. De meetings die ik heb zijn in de ochtend, maar voor mijn opdrachtgevers is het dan al middag en bijna het einde van de werkdag. Dit blijkt in de praktijk vaak gunstig uit te pakken; door het tijdsverschil kan ik ervoor zorgen dat een taak de volgende ochtend al af is.

Zijn er wat jou betreft ook mindere aspecten van het werken als VA?

Voor mij zijn er eigenlijk een hoop voordelen aan het werken als VA. Natuurlijk kan ik niet meer mijn eigen uurtarief bepalen maar daarentegen hoef ik geen acquisitie meer te doen en heb ik doorlopend werk en dus meer zekerheid. Onder aan de streep is het dus zeker een positieve ontwikkeling geweest.

Ik vind het jammer dat er bij sommige mensen een label hangt aan een Virtuele Assistent. Een VA is zoveel meer dan alleen een secretaresse op afstand. Inhoudelijk is mijn werk erg uitdagend en bij de meeste opdrachtgevers denk ik ook echt mee over de bedrijfsvoering. Omdat ik zelf ondernemer ben geweest is het heel soms wel even lastig om in de rol van ondersteuner te stappen als daarom gevraagd wordt.

Dat is leuk om te horen! Zijn er nog meer voordelen voor jou?

Jazeker, mijn opdrachtgevers weten wat ze willen en waar ze heen willen. De basis staat en dit was ik heel anders gewend vanuit opdrachten op Bonaire. Nog een belangrijk voordeel; ik vind het fijn dat ik opeens weer collega’s heb!

Heb je nog tips voor andere VA’s?

Ik raad iedereen aan om vaker contact te zoeken met collega’s voor advies, om te sparren of gewoon even een praatje. Je hoeft niet alles zelf te doen of uit te vinden. Dit is meteen ook een kleine ‘note to self’ want ik maak hier nog te weinig gebruik van, haha.

Dan nog eentje op werkgebied; ik vind de Microsoft To Do tool echt heel handig. Ik plan hier eigenlijk alles mee. Daarnaast gebruik ik Toggl om mijn uren bij te houden. Laat de tools voor je werken!

Heb je zelf interesse om taken te delegeren aan een VA van Moneypenny?

Check onze site of neem direct contact met Marianne Sturman via 06-51222840. Je mag ook ons contactformulier invullen, dan nemen wij contact met jou op.

Meer uit onze kennisbank

Marianne Sturman interview bij Management Support 'Een goede virtual assistant is nog geen goede ondernemer’.
10 april 2024 In de media

Management Support: Interview met Marianne Sturman over de rol van Virtueel Assistenten

In een interview met Management Support deelt Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny, haar… Lees verder
nieuwsbrief-moneypenny
10 april 2024 In de media

Nieuwsbrief april 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
complex agendabeheer
10 april 2024 Samenwerken met je VA

Geef het gedoe van agendabeheer uit handen met EasyCal

Het plannen van afspraken lijkt vaak een eenvoudige klus, totdat je in de wirwar van agenda’s… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!