Interview met virtueel assistent Astrid

“Na jarenlang vrijwilligerswerk vond ik bij Moneypenny weer een echte baan!”

Deze week interviewden we virtueel assistent Astrid. Ze woont en werkt in Zwitserland samen met haar man, werkt alweer een half jaar voor Moneypenny en wandelt daarnaast graag met haar hond in de bergen. Je leest in dit interview hoe ze haar werk combineert met het expat leven.

Door Maartje
Op 16 mei 2022
Ontdek onze VA's
Hulp op afstand, virtueel assistent Astrid werkt vanuit Zwitserland voor Moneypenny

Super leuk dat we je mogen interviewen Astrid. Kun je iets vertellen over je werkervaring en hoe je virtueel assistent bent geworden?

Natuurlijk! Ik heb de opleiding directiesecretaresse gedaan aan het Instituut Schroevers. Nadat ik klaar was met de opleiding ben ik meteen gaan werken als directiesecretaresse. Totdat mijn man mij 20 jaar geleden meenam naar het buitenland. Destijds hadden we twee kleine kindjes dus ik had niet zoveel behoefte om te werken. Daarbij was online werken nog niet echt bekend dus toen heb ik veel vrijwilligerswerk gedaan op administratief en secretarieel gebied. Ik heb ook een paar jaar als freelance virtueel assistent gewerkt maar dat bedrijf heeft de coronacrisis helaas niet overleefd. Daarbij ben ik zelf niet zo goed in klantacquisitie, mede ook omdat we in Zwitserland wonen. Zodoende dat ik weer rond ging kijken en toen vond ik op LinkedIn een vacature van Moneypenny!* Daar heb ik op gesolliciteerd en na ongeveer een maand had ik mijn eerste opdracht.

*Op dit moment is het niet meer mogelijk om als Moneypenny-VA permanent vanuit het buitenland te werken.

Wat een bijzonder verhaal. Je werkt nu voor een onderwijsadviesbureau terwijl je nog geen eerdere ervaring in die branche hebt. Hoe gaat dat?

Ik ben 1 november begonnen met werken voor dit onderwijsadviesbureau. Daar was ik de eerste virtuele assistent die begon, inmiddels werken we met zijn vieren vanuit Moneypenny. Ik werk 24 uur enkel voor deze klant. Ik ben bij hen begonnen als virtueel assistent maar inmiddels ben ik doorgegroeid naar projectassistent werving & selectie. Ze hebben allerlei vacatures voor staffuncties voor scholen en schoolgroepen. Als ze bijvoorbeeld een directeur zoeken dan ondersteun ik daarin. Het is een heel leuk bedrijf!

Leuk! En hoe combineer je je baan als virtueel assistent met het expat leven?

Het werk als virtueel assistent is ideaal te combineren met mijn expat leven. Per 2 maanden ben ik 2 of 3 weken in Nederland en dan pak ik mijn werkspullen op en dan werk ik vanuit daar vrolijk verder. Voor mij werkt dat perfect. Ik verdeel mijn 24 uur over 4 dagen, op dinsdag ben ik vrij. Los van spoedklussen natuurlijk. Er ligt heel veel werk wat ik kan doen dus als ik zou willen zou ik een week kunnen vullen. Maar ik wandel ook graag met mijn hond en doe graag andere leuke dingen, dus zo is de balans perfect.

Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad een goede combinatie is. Zijn er voor jou ook minpunten aan het werken als virtueel assistent?

Het werk wat ik doe kan heel goed online. Het inwerken in het begin was wel even wennen. Voor mij maar ook voor het bedrijf omdat ik de eerste VA was waarmee ze gingen samenwerken. Als we elkaar in real life hadden gezien was dat wellicht wat sneller gegaan. Maar het is helemaal goed gekomen en we hebben elkaar goed leren kennen.

Een ander ding wat ik lastig vind is het maken van teveel uren. Als het druk is gebeurt dat snel. Omdat ik het werk heel leuk vind en er veel energie van krijg, is het dan soms lastig om te stoppen.

Super leuk Astrid. Tot slot, heb je nog tips voor andere VA’s?

Ik heb best wel lang geen betaalde baan gehad door mijn nieuwe expat leven met kleine kinderen. Toen ik begon bij Moneypenny merkte ik dat mensen nog steeds op mij zaten te wachten. Mijn tip is dus eigenlijk; geloof in jezelf en vertrouw erop dat het goedkomt!

Ben je door Astrids verhaal getriggerd om zelf als virtuele assistent aan de slag te gaan?

Bekijk onze vacatures op werkenvoormoneypenny.nl

Wil jij ook een virtueel assistent inschakelen?

Bekijk de mogelijkheden op onze website of neem direct contact op met Marianne Sturman via 06-51222840. Je mag ook een vrijblijvende afspraak plannen.

Meer uit onze kennisbank

Marianne Sturman interview bij Management Support 'Een goede virtual assistant is nog geen goede ondernemer’.
10 april 2024 In de media

Management Support: Interview met Marianne Sturman over de rol van Virtueel Assistenten

In een interview met Management Support deelt Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny, haar… Lees verder
nieuwsbrief-moneypenny
10 april 2024 In de media

Nieuwsbrief april 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
complex agendabeheer
10 april 2024 Samenwerken met je VA

Geef het gedoe van agendabeheer uit handen met EasyCal

Het plannen van afspraken lijkt vaak een eenvoudige klus, totdat je in de wirwar van agenda’s… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!