Goed, nu we met z’n allen er wel van doordrongen zijn dat Het Nieuwe Werken zo gek nog niet is, is het tijd voor een vervolg. Jazeker, werkgever, u leest het goed, die comfort zone hebben we nog niet bereikt. Aandacht nu voor een verdere aanpassing van het arbeidscontract, te weten het aantal te werken uren. HNW gaat namelijk echt verder dan een dagje per week vanuit huis werken.
Het gros van de werkgevers denkt bij een contract in termen van uren. Je wordt voor zoveel uren betaald, dus je werkt zoveel uren. Week in, week uit. Maar is dit eigenlijk wel zo logisch? Is het werkaanbod dan altijd hetzelfde, zodat het iedere week noodzakelijk is dat iemand exact het aantal uren werkt waar hij voor betaald wordt? Bij de meeste organisaties niet.
Bijna allemaal hebben we op de een of andere manier met cycli te maken. Neem de zomerperiode. De ene helft van Nederland zit inactief op het Franse strand, waardoor de andere helft juist de benen onder zijn lijf vandaan rent. Wat let een werkgever om het werkaanbod wat beter af te stemmen op de inzet van het personeel.
Drukte
Zelf vraag ik mijn medewerkers vaak hoe het zit met de drukte in relatie tot hun urenbesteding. Zo blijkt de werkdruk van mijn salesmanager in de zomer op een veel lager pitje te staan dan in de daaropvolgende maanden. Met haar heb ik afgesproken dat zij nu haar uren opspaart voor daarna. Concreet betekent dit dat zij nu minder uren werkt en in september die niet gewerkte uren inzet. Haar salaris blijft gelijk, de vaste lasten moeten immers worden betaald. Ik zie dit als een win-winsituatie: mijn salesmanager blij, want naast haar standaard vakantiedagen heeft zij meer vrije tijd in de zomer. Ikzelf blij, want ik hoef geen extra personeel in te zetten in de drukkere periodes.
Flexibel
Een flexibel ingestelde medewerker is wel een voorwaarde om deze constructie te laten werken. Immers, werk dat er ligt moet namelijk wel opgepakt worden en enige structuur in de beschikbaar en bereikbaarheid is noodzakelijk. Het is geen ‘echte’ vrije tijd. Met de mogelijkheid plaats- en tijdsonafhankelijk te werken, neemt de flexibele instelling van een werknemer een vlucht.
Zo is mijn salesmanager afgelopen week gewapend met laptop en VOiPtelefoon vertrokken naar Zwitserland. Ze logt van daaruit in en kan dankzij onze ICT infrastructuur zelfs met haar 020-nummer bellen en gebeld worden. Zij doet haar werk voor zover dat nodig is en heeft de rest van de tijd een vakantiegevoel. Gelooft u het niet? Bel haar eens! ;)
Marianne Sturman
Directeur Moneypenny en Cloudworkers
Dit artikel is ook gepubliceerd op Nu.nl