Studenten hoeven niet langer de deur uit om werkervaring op te doen. Met de introductie van Cloudworkers kunnen zij voortaan ook Het Nieuwe Werken ervaren. Cloudworkers richt zich op studenten die op flexibele wijze willen werken en bedrijven die kortlopende projecten hebben die plaats- en tijdonafhankelijk in te vullen zijn. Cloudworkers is een nieuw merk van Moneypenny BV.
“Het Nieuwe Werken is niet meer weg te denken. Het bedrijfsleven is er steeds meer van doordrongen dat mensen die op deze manier werken uitstekende kwaliteit leveren en dat het in praktische zin ook voordelen biedt. Daar komt bij dat studenten flexibel zijn in hun tijd, kennis hebben over een specifiek vakgebied en – niet onbelangrijk – opgegroeid zijn te midden van alle digitale ontwikkelingen. Deze unieke combinatie maakt ze ideale virtuele werknemers,” aldus initiatiefnemer Marianne Sturman.
“Ik voorzie een steeds grotere vraag vanuit studenten naar bijbanen waarbij flexibiliteit een voorwaarde is. Studenten lopen op het gebied van online en ict-kennis mijlenver voor op oudere generaties. Ze zijn als geen ander bekend met de mogelijkheden die dit qua vrijheid en flexibiliteit biedt. Hun arbeidsethos is daardoor niet te vergelijken. Als professionals van de toekomst, is het is niet meer dan logisch dat zij in hun studietijd al in aanraking willen komen met Het Nieuwe Werken. Cloudworkers heeft als bijkomend voordeel dat het werk aansluit op het toekomstige werkterrein van studenten,” licht Marianne Sturman toe.
Elke organisatie kent kleine projecten en klussen die eigenlijk uitgevoerd zouden moeten worden, maar blijven liggen. Veelal wordt gedacht dat ze te klein en daardoor niet rendabel zijn om een regulier uitzendbureau voor aan te trekken. Cloudworkers doen juist ook die kleine klussen, zoals het ontdubbelen van een spreadsheet, het editen van video’s of een search op internet. Typische Cloudworkers-klussen zijn opdrachten die binnen een kort tijdbestek, vrijwel direct en zelfstandig kunnen worden uitgevoerd. Zo past een webdesigner in spe de verouderde website aan, buigt een econometriestudent zich over een spreadsheet en gaat een student communicatie aan de slag met de inzet van social media. Zij werken allemaal op de momenten dat het hun uitkomt, vanuit hun eigen omgeving en zorgen ervoor dat de klus is geklaard op de afgesproken tijd. Voordeel voor bedrijven is dat zij zich geen zorgen hoeven te maken over een werkplek of begeleiding.
Cloudworkers is een label van Moneypenny. Cloudworkers werken 100% op afstand, via de ‘cloud’. In 2000 introduceerde Marianne Sturman met Moneypenny het huidige ‘nieuwe werken’ in Nederland. Tien jaar later heeft Moneypenny zich ontwikkeld van pionier tot expert van Het Nieuwe Werken. Daar waar Cloudworkers zich specifiek richt op studenten met geen of nauwelijks werkervaring, detacheert Moneypenny ervaren virtuele assistenten en flexibele professionals of zendt hen uit. De ervaring, kennis, processen en systemen van Moneypenny zijn de basis van Cloudworkers. In 2010 is Marianne Sturman uitgeroepen tot Porsche Onderneemster van het Jaar.