Ondernemen in crisistijd

Onlangs werd ik door een bank benaderd of ik als MKB-ondernemer tijdens een relatiebijeenkomst mijn visie wilde geven op het thema ondernemen in crisistijd. Ik heb toegezegd, maar moest mij wel even in het onderwerp verdiepen. Als MKB-ondernemer ben ik niet zozeer bezig met de crisis an sich, wel merk ik dat het zakendoen de afgelopen jaren is veranderd. ‘Vroeger’, voor 2008, was het makkelijker om opdrachten binnen te halen, waren salescycli korter en was de druk op prijzen kleiner.

Focus op klantretentie en kwaliteit
 Mede door de nieuwe situatie, besef ik nu meer dan ooit hoe belangrijk klanten zijn. Voorheen was de houding wanneer een klant dreigde weg te gaan wat laconieker, omdat je wist dat er snel een nieuwe klant zou binnenkomen. Met het huidige besef dat deze nieuwe klant misschien wel wat langer op zich laat wachten, ligt er meer nadruk op het behouden van de klant. En daarmee komt vanzelf meer focus op het leveren van een excellente dienstverlening. Het veelgehoorde kaf van het koren wordt zo gescheiden.

Vaste kosten laag
De lijfspreuk van mijn Groningse grootvader, eveneens ondernemer, vaste kost’n laag, de rest kan niet verdomm’n, blijkt een universele waarheid, toepasbaar op elke onderneming. In mijn eigen bedrijf ben ik erachter gekomen dat de vaste kosten over de jaren heen steeds een tikje hoger zijn geworden. Abonnementje hier, lidmaatschapje daar, tientallen ongebruikte domeinnamen. Het werkt verhelderend eens in zoveel tijd door de inkoopfacturen heen te bladeren. Het zal je verbazen hoeveel zaken er wel niet tussen zitten waar je eigenlijk helemaal geen gebruik van maakt. Hop, weg ermee!

Naast deze relatief kleine besparingen, zijn ook de grotere, vaste kostenposten aan te pakken. Zo kwam ik erachter dat de vierkante meterprijs van een leegstaande ruimte in het kantoorpand waar mijn bedrijf is gevestigd, is gehalveerd. Niet ongunstig voor de onderhandelingspositie richting mijn huisbaas.

Slimmer werken
Last, maar zeker niet least, is het nuttig werkprocessen regelmatig onder de loep te nemen. Er blijken altijd wel taken te zijn die ooit zinvol waren, maar inmiddels niks meer toevoegen of op basis van voortschrijdend inzicht niet meer nodig zijn. En als medewerkers efficiënter gaan werken is er meer tijd voor andere of nieuwe dingen, of kan met minder mensen meer werk worden verricht.

Fijn om ondernemer te zijn
In crisistijd, maar ook in optimistische tijden, is het als ondernemer goed te focussen op kwaliteit en klanttevredenheid. En aan de (vaste) kostenkraan te draaien waar nodig. Om de winstgevendheid te verhogen (bij gelijkblijvende omzet) of in ieder geval gelijk houden (bij dalende omzet). Het mooie van het (MKB-)ondernemerschap is dat het gepaard gaat met de vrijheid en flexibiliteit dit te doen; immers, de ondernemer is de baas en hoeft feitelijk hierover niemand verantwoording af te leggen. Wat is het fijn om ondernemer te zijn..!


Directeur Moneypenny en Cloudworkers

Dit artikel is ook gepubliceerd op Briskmagazine.nl

Door Direct ICT
Op 15 april 2013
Thuiswerken & Leiderschap

Meer inspiratie

Moneypenny nieuwsbrief
23 juni 2022 Nieuwsbrief

Nieuwsbrief juni

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
Zorgeloos op vakantie met een Virtueel Assistent van Moneypenny
22 juni 2022 Blog

Een Virtual Assistant zorgt ervoor dat jij zorgeloos op vakantie kunt

Waar ga jij deze zomer vakantie vieren? En wil je wel óf niet bereikbaar blijven voor personeel… Lees verder
Interview met Sandra Virtueel Assistent van Moneypenny. Zij werkt remote vanuit Portugal
20 juni 2022 Testimonials

Interview met virtueel assistent Sandra

“Mijn werk als Virtueel Assistent heeft het mogelijk gemaakt dat ik recent naar Portugal ben… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!