Met deze ingezonden brief reageerde Moneypenny-directeur Marianne Sturman op de column van Henk Noort in het Financieele Dagblad (20-11-2010).
Henk Noort legt in zijn column (FD 20 november) de vinger op de zere plek van Het Nieuwe Werken. Inderdaad, de recente campagne ‘Het Nieuwe Werken doe je zelf’ was misleidend, omdat gesuggereerd werd dat de medewerker zelf moet bepalen waar en wanneer hij/zij werkt. Een effectievere slogan was geweest: ‘Het Nieuwe Werken: meer vrijheid, minder vrijblijvend!’. Want medewerkers krijgen inderdaad zo meer vrijheid en zijn tevredener met hun werk.
Maar het verlangt ook iets terug. Via resultaatafspraken wordt gemeten of een medewerker zijn verantwoordelijkheid waarmaakt. Weg vrijblijvendheid, en dat is soms even wennen. Sommige werknemers zullen deze omslag daarom juist interpreteren als een inperking van hun vrijheid. Daarnaast gelden er uiteraard spelregels per organisatie, team en werkveld. En daar moet je je als medewerker natuurlijk wel aan houden. Zoals telefonisch bereikbaar zijn als je functie dat verlangt, ook als je thuis werkt.
Jammer dat de overheid tonnen subsidies verstrekt aan clubs als de Stichting Natuur & Milieu en Lof Media om Het Nieuwe Werken te promoten. Door een gebrek aan kennis over het onderwerp ontstaat er een verkeerd beeld, dat zelfs een averechts effect sorteert. Ik hoop dat de onderzoeker in Henk Noort hem zal bewegen om zich wat breder te informeren over wat Het Nieuwe Werken voor mens, organisatie en maatschappij kan betekenen. Ik weet zeker dat hij zijn mening dan zal herzien.