Marijn: “Tijd is de meest waardevolle, én meest onderschatte, factor voor ondernemers.”

Marijn Kortstra begon op zijn 8ste zijn eerste bedrijf en 6 jaar later zag zijn huidige bedrijf no.dots het levenslicht. Inmiddels is Marijn 23 jaar en kunnen we hem dus al met recht een ‘doorgewinterde ondernemer’ noemen waar wij veel van kunnen leren. Lees in dit interview waarom Marijn al op jonge leeftijd met ondernemen begon, wat zijn bedrijf precies doet en hoe hij dankzij zijn Virtueel Assistent Kelly meer uren in zijn dag heeft.

Op 28 februari 2019
Succesverhalen

Marijn, wat leuk dat je mee wil werken aan dit interview! Zou je voor de lezers die jou nog niet kennen willen uitleggen wat jouw bedrijf no.dots doet?

Kort gezegd maken wij online strategieën voor bedrijven die met passie hun eigen producten bedenken en maken. Wij vinden het essentieel dat onze klanten helemaal gek zijn van hun eigen product, want alleen met passie kun je je onderscheiden in de markt. En dergelijke bedrijven willen wij graag bedienen.

Soms werken we ook voor zakelijke dienstverleners, maar dan moet er wel sprake zijn van een unieke, eigen propositie. Zo is FranklinCovey, bekend van het boek “The 7 Habits of Highly Effective People”, een van onze opdrachtgevers. Zij verkopen trainingen en consultancy diensten en zijn een beursgenoteerde multinational. Wij helpen ze met hun online strategie in de Benelux.

‘Online strategieën’ is een veel omvattend begrip. Wat bieden jullie precies?

Wij helpen onze opdrachtgevers met hun hele online strategie, waarbij we van begin tot eind betrokken zijn bij ontwikkeling en uitvoering ervan. Concreet denken we mee met het bepalen van de doelgroep, zichtbaarheid (advertising), de website en overdracht van de boodschap. Doel is om potentiële afnemers via de ‘online route’ van onze opdrachtgevers zó enthousiast te maken dat zij erover gaan praten.

En uiteraard blijven we aangehaakt om op basis van voortschrijdend inzicht verfijningen en verbeteringen aan te brengen.

Je bent als jong kind begonnen met je eerste bedrijf, hoe is dat zo gekomen?

Ja dat klopt, ondernemen zit er al van jongs af aan in bij mij. Ik was 8 jaar oud toen mijn ouders voor mij een rekening openden bij de ING Bank. Bij die rekening zat een koffertje met allerlei spullen erin voor kinderen om een extra zakcentje te verdienen. Dat triggerde mij en daarom ging ik nadenken over een product dat ik leuk zou vinden om te maken en verkopen. Dat werd appeltaarten bakken.

Ik bakte me een slag in de rondte en maakte appeltaarten en appelflappen en gebruikte de inhoud van het ING koffertje om te flyeren in de buurt. Het werd een succes en ik heb een jaar of 2,3 “Bakkerij Marijntjuh” gehad. Op een gegeven moment liep het zo uit de hand dat de hele familie in het weekend appels aan het schillen was… .

Later ben je no.dots gestart, toen was je ook nog een kind. Hoe zat dat?

De aanleiding daarvoor was minder leuk. Ik was 14 toen ik heel ziek werd. Ik kon daardoor op school niet meekomen. Helaas wilde de school geen tijd vrijmaken voor een ‘zorgkind’, en ik bedacht me dat als ik niet mee kon in het reguliere systeem ik dan liever mijn eigen pad wilde kiezen.

En dat pad was het ondernemerschap. Op mijn 15e ben ik met mijn vader naar de Kamer van Koophandel gegaan en heb mij ingeschreven onder de naam no.dots.

Hoe ben je op de naam no.dots gekomen?

Ha, ha, dat is een heel random verhaal. Mijn vader – overigens ook ondernemer – was in een telefoongesprek verwikkeld met een buitenlandse zakenrelatie en gaf in zijn beste Engels zijn email adres door. Ik hoorde hem zeggen: “no, no, no dots”. Ik zat daar toevallig bij en vond het wel leuk klinken, no dots.

Later hebben we de naam omarmd en er een draai aan gegeven die voor ons wel betekenis heeft. De punt staat voor een pixel. De naam zelf, no dots, staat voor een wereld zonder eindes. En dat staat dan weer voor mijn persoonlijke visie, namelijk dat we in een limietloze wereld leven, waarin je alles kan bereiken.

Hoe gaat het nu met no.dots, varen jullie ook mee op de golven van de hoogconjunctuur?

Ja, we hebben 2 jaar van flinke groei achter de rug. Wij zijn onder meer succesvol omdat wij gefocust zijn op resultaat, op conversie. Ook kiezen wij bewust voor bepaalde klanten, waarmee de klikfactor en de onderlinge fit hoog is. Dat zorgt voor extra enthousiasme bij klanten.

Een van de uitdagingen is dat het vertrouwen in onze branche afneemt, omdat er steeds meer amateurs actief zijn. En slechte ervaringen zorgen ervoor dat het beeld over de markt in negatieve zin beïnvloed wordt. Dat is jammer.

Tot slot is het lastig om goed personeel te vinden. Daar hebben natuurlijk meer ondernemers last van. Dat maakt, enerzijds, dat we niet zo hard kunnen groeien als we zouden kunnen en, anderzijds, dat mijn huidige team heel hard moet werken.

Hoe blijven jullie onderscheidend in de markt?

Deze wereld staat nooit stil, in een half jaar kan er al veel veranderd zijn. Daarom zijn wij erop gericht continu up-to-date te zijn, daar stoppen we veel tijd en energie in. Daarbij hebben wij als groot voordeel dat wij letterlijk een jong team zijn. De jongste is 20 jaar en de oudste 26 jaar. Wij zijn van een generatie die met het internet is opgegroeid, dus het zit in ons DNA om bezig te zijn met nieuwe dingen. Het is onze passie en (hoe cliché ook) daarom voelt het niet als werk.

Dan het bruggetje naar jouw Virtual Assistant, Kelly. Waarom ben je met een VA aan de slag gegaan?

Ik heb daar meerdere redenen voor.

Ten eerste is mijn stellige overtuiging dat ‘Tijd’ de meest waardevolle, én meest onderschatte, factor voor ondernemers is. Je kan het maar één keer investeren. Daarom is delegeren heel belangrijk. Kan ik 1 uur per week aan tijd besparen, dan levert me dat een ruime werkweek per jaar op. Als ik dat doortrek naar die 20 uur per maand die ik aan andere dingen kan besteden doordat Kelly taken van mij overneemt, dan hebben we het over maar liefst 6 werkweken op jaarbasis. Dat is een gigantische tijdswinst.

Ten tweede wil ik geen energie steken in zaken die ik het allervervelendst vind om te doen, zoals administratie en debiteurenbeheer. En als de koffie en het papier op kantoor op zijn, dan hoef ik maar een appje naar Kelly te sturen en het is geregeld. Heerlijk, toch?

Ten derde, als je blijft hangen in alles zelf doen (want natuurlijk denk je zelf alles beter te kunnen dan een ander), ga je voorbij aan het feit dat je als ondernemer flow nodig hebt om goed te kunnen functioneren. De talloze onderbrekingen als je allerlei taakjes tussendoor doet leiden wat mij betreft tot een ‘verliezende’ mindset en nemen de beperkte mentale ruimte die je hebt in. Dat is zonde en maakt je minder scherp.

En, last but not least, het is een luxe dat er iemand is die dingen regelt, een cadeautje voor jezelf. Zelfs toen ik op vakantie was heb ik mijn VA gebeld om een auto voor me te huren, daar had ik toen echt geen zin in. Al met al geloof ik er echt in, het is een verademing om een VA te hebben.

Fijn dat jij er zo over denkt! Desondanks vinden veel ondernemers het lastig om zaken die heel persoonlijk zijn, zoals het beheer van je eigen inbox, bij een VA neer te leggen. Hoe fix jij dat?

Ik heb met mijn VA een paar vaste routines afgesproken die voor ons beiden werken. Wij bellen op maandag, woensdag en vrijdag max 15 minuten met elkaar om mijn inbox door te nemen. 50% van de emails kan ze zonder mijn tussenkomst zelf afhandelen, voor 25% heeft ze aan een half woord van mij voldoende en de laatste 25% handel ik zelf af. Alles gaat heel relaxed en soepel.

Hoe bevalt het werken en samenwerken op afstand met je VA jou?

Om in de termen van Franklin Covey te spreken: het is voor velen een paradigma dat je fysiek samen moet zijn om goed samen te kunnen werken. Sterker nog, dat is zelden noodzakelijk. De meeste taken kunnen 100% op afstand worden uitgevoerd.

Wel vind ik het plezierig en nuttig om elkaar af en toe te zien. Daarom plannen Kelly en ik een paar lunchafspraken met elkaar per jaar. Daarnaast is een goede bereikbaarheid, van beide kanten, een voorwaarden voor een goede samenwerking op afstand.

En met alle online tools, zie ik niet wat een face2face gesprek toevoegt ten opzichte van een beeldbellen via bijvoorbeeld Skype.

Heb je nog een laatste tip voor collega-ondernemers?

Ik zeg: doen! Je wil als ondernemer toch liever werken aan je bedrijf in plaats van erin? Met een VA kun je bewust je uren shiften naar strategische dingen in plaats van met uitvoerende taken bezig zijn. Voordat de eerste factuur binnen is, heb je het al terugverdiend.

Meer info?

Wil je meer weten over Marijn, check dan zijn site of zijn linkedin profiel. En overweeg jij ook om een VA, zoals onze Kelly in te schakelen? Dan ben je van harte welkom bij onze eerstvolgende ontbijtsessie op 22 maart aanstaande in Spaces Zuidas. Uiteraard mag je mij ook mailen whatsappen/bellen via 06-51222840.

Benieuwd wat Moneypenny voor jou kan betekenen?

Maak digitaal kennis en stel al je vragen. Of lees meer over onze VA-service.

Meer uit onze kennisbank

Marianne Sturman interview bij Management Support 'Een goede virtual assistant is nog geen goede ondernemer’.
10 april 2024 In de media

Management Support: Interview met Marianne Sturman over de rol van Virtueel Assistenten

In een interview met Management Support deelt Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny, haar… Lees verder
nieuwsbrief-moneypenny
10 april 2024 In de media

Nieuwsbrief april 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
complex agendabeheer
10 april 2024 Samenwerken met je VA

Geef het gedoe van agendabeheer uit handen met EasyCal

Het plannen van afspraken lijkt vaak een eenvoudige klus, totdat je in de wirwar van agenda’s… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!