‘Thuiswerken: wat is een arboproof werkplek?’

Moneypenny Directeur Marianne Sturman is thuiswerkexpert en beantwoordt in de rubriek Raad & Daad van FD Persoonlijk Magazine vragen en dilemma’s over thuiswerken. In deze aflevering: directeur Sabine* (51) wil weten welke arboregels van toepassing zijn op de thuiswerkplek. ‘Aan welke eisen moet een goede thuiswerkplek voldoen?’

Op 10 februari 2021
In de media

Er is veel onduidelijk over de do’s-and-don’ts rondom de arbeidsomstandigheden (arbo) van thuiswerkers, en over welke verantwoor- delijkheid de werkgever hierbij heeft.

Het is zeker waar dat de arbowetgeving en -richtlijnen ook bij thuiswerken van toepassing zijn. Een gezonde en veilige werkplek maakt daar deel van uit. De werkplek thuis is echter letterlijk een werkplek op afstand, waar de werkgever geen fysiek toezicht op kan of zelfs mag houden.
Er ligt dus een eigen verantwoordelijkheid bij medewerkers. Om misverstanden te voorkomen, is het daarom handig dit vast te leggen in een thuiswerkovereenkomst.

Het is goed je te realiseren dat de fysieke werkplek slechts een van de elementen is van ‘gezond werken’. Als werkgever ben je er verantwoordelijk voor dat een werknemer in alle opzichten gezond en veilig kan werken. En dat betekent ook: voldoende bewegen, regelmatig wisselen van werkhouding én werkplek, een goede werk-privébalans en – zeer belangrijk – een mentale belasting die niet de pan uit rijst.

Maak van gezond (thuis)werken een terugkerendgespreksonderwerp binnen je organisatie

Maak daarom van gezond (thuis)werken een terugkerend gespreksonderwerp binnen je organisatie. Stimuleer sociale contacten tussen medewerkers, geef regelmatig voorlichting over gezond werken, luister naar klachten en ga samen op zoek naar oplossingen; dit zijn allemaal onderdelen van je arbozorgplicht.

Terug naar de thuiswerkplek. Het faciliteren­ is per definitie maatwerk, want ieder huis is anders en, zoals gezegd, een gedeelde verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer. Laat medewerkers aan de hand van een checklist hun werkplek evalueren. Stel vervolgens, indien nodig, een budget beschikbaar om de werkplek aan te passen. Houd hierbij in gedachten dat een verstelbaar (sta)bureau vaak helemaal niet nodig is. Losse onderdelen, zoals een volledig instelbare stoel, zijn slimmere investeringen. Net zoals het tijdelijk in bruikleen geven van ongebruikt kantoormeubilair.

En voor de toekomst? Denk na over de rol van thuiswerken. Ga je na de lockdown met z’n allen weer naar kantoor of kies je voor een hybride model, waarbij deels thuiswerken een blijvertje is? Dat bepaalt mede je arbo­beleid voor de toekomst.

* Om privacyredenen staat alleen Sabines voornaam vermeld. Haar volledige naam is bij de redactie bekend.

Wil je ook raad bij een probleem of dilemma?

Dit artikel komt uit FD Persoonlijk van 6 februari 2021, het weekendmagazine van het FD.

Meer uit onze kennisbank

Marianne Sturman interview bij Management Support 'Een goede virtual assistant is nog geen goede ondernemer’.
10 april 2024 In de media

Management Support: Interview met Marianne Sturman over de rol van Virtueel Assistenten

In een interview met Management Support deelt Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny, haar… Lees verder
nieuwsbrief-moneypenny
10 april 2024 In de media

Nieuwsbrief april 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
complex agendabeheer
10 april 2024 Samenwerken met je VA

Geef het gedoe van agendabeheer uit handen met EasyCal

Het plannen van afspraken lijkt vaak een eenvoudige klus, totdat je in de wirwar van agenda’s… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!