Uitgestorven: de online media expert

Niet alle beroepen hebben het eeuwige leven. De letterzetter, schoenpoetser en dorpsomroeper zijn al uit ons straatbeeld verdwenen. Een beroep dat binnenkort aan het rijtje kan worden toegevoegd? De online media expert.

Met de volgende bekentenis loop ik het risico mezelf af te schilderen als een ‘oud wijf’. Toch neem ik de gok…

Vanuit mijn persoonlijke interesse en mijn professie hou ik (technologische) ontwikkelingen graag in de gaten. Toch voelde ik me behoorlijk geïntimideerd toen social media meer en meer zijn intrede deed, ook in zakelijke context. Ik wil toch zo graag een innovatieve ondernemer zijn? Nou dan ‘moest’ ik hier dus ook wat mee.

Paniekaanval
Maar wat? Amper wist ik uit te leggen wat social media was, laat staan dat ik me op het terrein van Twitter en Facebook zou begeven. Een online media expert die ik had ingeschakeld was haar ‘marktconforme’ uurtarief waard en wist een paniekaanval in wording te voorkomen. Op strategisch niveau spijkerde zij mij bij over de talloze mogelijkheden. Nu, 1,5 jaar later, begin ik de effecten te zien en ben ik redelijk ‘social’ te noemen in de digitale wereld.

Twee vingers in de neus
Dat ik hierover met de billen bloot ben gegaan, komt omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn verhaal niet uniek is. Vrijwel dagelijks spreek ik (potentiële) opdrachtgevers die op zoek blijken te zijn naar een ‘social media expert’. Net als ik zijn zij ervan doordrongen dat dat ‘moet’, maar weten van de hoed noch de rand.

Daar staat tegenover dat vooral de studenten in mijn bestand heel goed raad weten met dit type opdrachten. Met twee vingers in hun neus weten ze binnen no time adviezen te formuleren en deze vervolgens te implementeren. De inrichting van een Facebookpagina gecombineerd met een door het bedrijf gemaakt filmpje dat ook wordt geplaatst op YouTube en waarvan de link weer wordt rond getwitterd voor nog meer exposure. En dan heb ik het niet alleen over de whizz kids, maar ook over de student geschiedenis en natuurkunde.

Fingerspitzengefühl
De generatie waar deze studenten onder vallen, weet niet beter. Deze digital natives zijn hiermee opgegroeid, het is voor hen een ‘way of life’. Zij beschikken over het fingerspitzengefühl, net zoals wij zonder na te denken weten welk lidwoord te gebruiken. Het gaat vanzelf.

Deze studenten zullen in hun werkende leven nooit een social media expert inhuren, zij zíjn de expert. En net zoals je dus geen ‘lidwoord specialisten hebt’, kan het niet anders of de term social media expert vind je over een tijd alleen nog maar terug in de context van ‘verdwenen beroepen’.


Marianne Sturman
Directeur Moneypenny en Cloudworkers.

Dit artikel is ook gepubliceerd op Nu.nl

Door Direct ICT
Op 27 januari 2012
Blog

Meer inspiratie

16 september 2021 Testimonials

Interview met Virtuele Assistent Kim – “Als je wat wilt, moet je het nu doen!”

Voor ons laatste interview legden wij contact met Portugal want onze VA Kim werkt vanuit dit… Lees verder
6 september 2021 In de media

Utrecht moedigt thuiswerken ook ná corona aan

Goedopweg geeft samen met Moneypenny Utrechtse organisaties kosteloze ondersteuning om thuiswerken… Lees verder
1 september 2021 Blog

Slimmer werken – Trello

Slimmer werken Iets waar wij binnen Moneypenny veel waarde aan hechten We durven wel te beweren… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!