Afspraken maken voor acquisitiegesprekken

Door: Marie-Claire

De kwaliteit van afspraken maken bij je potentiële klant is van essentieel  belang! De eerste stap is om bij de potentiële klant aan tafel te komen en dat kan bijvoorbeeld door middel van koude telefonische acquisitie. Veel verkopers en ondernemers vinden koud bellen niet leuk, maar zij willen wel meer en grotere klanten hebben. Hoe los je dit probleem op?

Een van de oplossingen is om een Virtuele Assistent in te schakelen die je dit werk met plezier uit handen neemt. Voor een paar opdrachtgevers van Moneypenny was ik als Virtuele Assistent het verlengstuk van hun verkoopafdeling.  Sommige opdrachtgevers sturen een mailing  naar hun potentiële klanten, waardoor het makkelijker voor mij is om een afspraak te maken. Mocht je ook overwegen om een mailing te sturen, dan is het erg belangrijk om de brief persoonlijk te maken en in te spelen op de specifieke behoefte van je potentiële klant.

Om goed beslagen ten eis te komen bereid ik me heel goed voor. Voordat ik begin met bellen bestudeer ik de websites van de organisaties die ik moet benaderen. Verder probeer ik nog een paar aanknopingspunten voor het gesprek te vinden via sociale media, persberichten of de problematiek die in de betreffende branche speelt. Hoe meer relevante informatie je van je van prospects hebt, hoe groter de kans dat je een kwalitatieve afspraak krijgt!

Voordat ik de telefoon oppak, neem ik een paar minuten de tijd om goed voor mezelf te formuleren wat ik wil vertellen.  Ik geloof niet echt in belscripten, omdat je dan meer voorleest en een standaard verhaal vertelt en de ervaring leert dat je daar geen goede resultaten mee bereikt.

Als ik eenmaal de juiste persoon aan te lijn heb vertel ik vrij snel dat ik een afspraak met hem/haar wil maken. Ik merk dat mensen eerder afhaken als ik begin met een uitgebreid verhaal over wat de dienst/product is. De kunst is dan om het gesprek korte te houden en de prospect nieuwsgierig te maken, zodat het makkelijker wordt om de afspraak te maken. Zodra er interesse is in een afspraak, bevestig ik telefonisch de datum en tijd. Tot slot adviseer ik om binnen twee uur na afronding van het gesprek de afspraak per e-mail te bevestigen.

Marie-Claire is Virtuele Assistent en werkt zowel voor opdrachtgevers van Moneypenny als voor eigen opdrachtgevers. Marie-Claire voert opdrachten uit op het gebied van administratie en als secretariaat. Zij kan bijvoorbeeld zorgen voor email afhandeling, agenda beheer en het maken van afspraken. Daarnaast kan Marie-Claire ook ingezet worden op telemarketing, telefonisch acquisitie, leadgeneratie en markt- en klant onderzoek.

Door Marianne Sturman
Op 18 januari 2013
Blog

Meer inspiratie

Zorgeloos op vakantie met een Virtueel Assistent van Moneypenny
22 juni 2022 Blog

Een Virtual Assistant zorgt ervoor dat jij zorgeloos op vakantie kunt

Waar ga jij deze zomer vakantie vieren? En wil je wel óf niet bereikbaar blijven voor personeel… Lees verder
Interview met Sandra Virtueel Assistent van Moneypenny. Zij werkt remote vanuit Portugal
20 juni 2022 Testimonials

Interview met virtueel assistent Sandra

“Mijn werk als Virtueel Assistent heeft het mogelijk gemaakt dat ik recent naar Portugal ben… Lees verder
Virtueel assistent Maartje werkt slimmer met Briantoss
1 juni 2022 Blog

Slimmer werken met Braintoss

Slimmer werken; Iets waar wij binnen Moneypenny veel waarde aan hechten. We durven wel te beweren… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!