Winkelen: meet & greet!

In 2011 namen we online met z’n allen voor 9 miljard euro aan producten en diensten af. En de verwachting is dat het bedrag dit jaar doorgroeit naar 9,8 miljard euro. Betekent dit dat we in de toekomst niet meer en masse in de Kalverstraat te vinden zijn? Ik zie de verveelde gezichten van, cliché maar waar, vooral mannen al opklaren.

door 18/5/2012 0 reacties , ,

Echter, ondanks de unieke kenmerken van het online shoppen, zullen winkels in de ‘echte’ wereld blijven. Simpelweg om bestaansrecht te claimen en ook omdat de consument graag meer zintuigen inzet bij een aanschaf. Maar, net zoals kantoren steeds meer ingaan op de eigentijdse wensen van de werknemer en flexibiliteit aanbieden, passen winkels zich aan aan de behoeftes van de consument.

Het beste van twee werelden: gemak en beleving
Dus maakt de traditionele winkel plaats voor concept stores waar experiences de dienst uitmaken. Heineken was met zijn Experience zijn tijd vooruit. Inmiddels gevolgd door bijvoorbeeld BMW Mini op het Amsterdamse Leidseplein en de nabij gelegen Apple Store.

Verder weet modemerk Abercrombie & Fitch met zijn concept van, aantrekkelijke jongens en meisjes als winkelpersoneel ervoor te zorgen dat iedere Nederlander die naar New York gaat daar een bezoekje brengt. Kortom, online voor het logistieke gemak, offline voor de beleving.

Werkplekken van de toekomst
Winkelcentra, maar ook andere openbare plekken als hotels en bibliotheken zien met de experiences hun primaire functie verschuiven. Steeds meer worden het ontmoetingsplekken. Plekken waar het leuk is om vrijblijvend een krantje te lezen, waar je je zelfs installeert met je laptop om er te werken of waar je zelfs zakelijke afspraken hebt. Het Nieuwe Werken vanuit een hotellobby of winkelcentrum!

Dit betekent overigens ook een nieuwe dimensie in de functie van de retailer waar het niet langer alleen gaat om een aantrekkelijke etalage en een bord op de stoep met de beste aanbiedingen. Ook hij krijgt te maken met Het Nieuwe Werken: plaats- en tijdonafhankelijke activiteiten om zijn klantennetwerk te behouden en uit te breiden.

Offline is online, online is offline
Is er nu nog sprake van online en offline winkelen, de scheidingsgrens vervaagt steeds meer. De eerste tekenen daarvan zijn al zichtbaar. Denk aan het inchecken via Facebook waarmee je je vrienden laat zien waar je bent (en dat je daar trots op bent, waarom zou je het anders delen) en fanpages. Maar ook online acties die juist traffic genereren naar de fysieke winkels.

En het gaat nog verder. In de buurt van je favoriete winkel? Via een app ontvang je de aanbiedingen van die dag. Een etalagepop met een trendy outfit? Scan die pop met je telefoon en zie de laatst catwalktrends als video op je scherm.

Kortom, de Kalverstraat heeft nog lang niet zijn houdbaarheidsdatum bereikt. Het wordt juist een grote place to be. Mannen, u bent gewaarschuwd!

___
Marianne Sturman
Directeur Moneypenny en Cloudworkers

Dit artikel is ook gepubliceerd op Nu.nl

  • TAGS:  , ,
  • CATEGORIE:  Maatschappij, wetgeving & overheid
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)