Win arbeidspotentieel met technologie

Discussies over vernieuwingen in het onderwijs bestaan al sinds mensenheugenis. Gaat het niet over lesmateriaal dan wel over onderwijstypes. Allemaal ideeën om onze kinderen zo goed mogelijk voorbereid de maatschappij in te sturen. In mijn dagelijkse professionele leven richt ik mij vooral op het bedrijfsleven en ik wil ook zeker bij mijn leest wil blijven. Toch raak ik getriggerd zodra het om technologische vernieuwingen gaat die niet alleen in het bedrijfsleven, maar ook in het onderwijs perfect kunnen worden toegepast. En vice versa.

door 5/8/2011 0 reacties , ,

Roundtable
Een van die toepassingen is de roundtable webcam van Microsoft. Een geavanceerde 365 graden webcam die gebruikt kan worden tijdens vergaderingen, denk aan situaties waarbij deelnemers op afstand inbellen. De camera vergroot de persoon die aan het woord is en bootst op deze manier goed een real life situatie na. Meer en meer onmisbaar in het bedrijfsleven waar Het Nieuwe Werken is ingevoerd.

Oplossing voor speciaal onderwijs
Dat deze webcam niet alleen het bedrijfsleven dient, maar ook het onderwijs was tot voor kort nieuw voor mij. Zo kunnen studenten in het reguliere onderwijs op deze manier op afstand college volgen als ze om een bepaalde reden niet fysiek aanwezig kunnen zijn. Ook blijkt het een ideale tool te zijn in het speciaal onderwijs. Een schrijftolk – iemand die met een speciaal toetsenbord gesprekken vertolkt, vooral ingezet om mensen met een auditieve beperking te informeren – wist mij te vertellen dat dit juist bij uitstek een hulpmiddel is bij het onderwijs aan doven en slechthorenden.

Digitale schrijftolk
Doordat de roundtable webcam duidelijk laat zien wie er aan het woord is, kan de schrijftolk zijn werk ook ideaal op afstand verrichten. Leerlingen met gehoorproblemen weten exact wie wat zegt en kunnen zo probleemloos alles volgen. En doordat de schrijftolk op afstand zit, kan hij vanuit één locatie achter elkaar op meerdere locaties ‘virtueel’ aanwezig zijn. ’s Ochtends verslag doen van een college in Groningen, een paar uur later in Maastricht. Hetzelfde resultaat, maar zonder reistijd en filestress. Kortom, een efficiëntieslag in het onderwijs.

Overgang naar bedrijfsleven
Bijkomend voordeel is de betere overgang van onderwijs naar bedrijfsleven die met deze toepassing gecreëerd kan worden. Want, weer terugkomend op het bedrijfsleven, mensen met een auditieve beperking zijn met dank aan de technologie optimaler in te zetten. Hiermee wordt het werkveld van doven en slechthorenden verruimd en is meer arbeidspotentieel inzetbaar. Iets wat we allemaal moeten willen nastreven, nietwaar?

Marianne Sturman
Directeur Moneypenny

Dit artikel is ook gepubliceerd op republic.nl

  • TAGS:  , ,
  • CATEGORIE:  Maatschappij, wetgeving & overheid
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)