Uitgestorven: de online media expert

Niet alle beroepen hebben het eeuwige leven. De letterzetter, schoenpoetser en dorpsomroeper zijn al uit ons straatbeeld verdwenen. Een beroep dat binnenkort aan het rijtje kan worden toegevoegd? De online media expert.

door 27/1/2012 1 reactie

Met de volgende bekentenis loop ik het risico mezelf af te schilderen als een ‘oud wijf’. Toch neem ik de gok…

Vanuit mijn persoonlijke interesse en mijn professie hou ik (technologische) ontwikkelingen graag in de gaten. Toch voelde ik me behoorlijk geïntimideerd toen social media meer en meer zijn intrede deed, ook in zakelijke context. Ik wil toch zo graag een innovatieve ondernemer zijn? Nou dan ‘moest’ ik hier dus ook wat mee.

Paniekaanval
Maar wat? Amper wist ik uit te leggen wat social media was, laat staan dat ik me op het terrein van Twitter en Facebook zou begeven. Een online media expert die ik had ingeschakeld was haar ‘marktconforme’ uurtarief waard en wist een paniekaanval in wording te voorkomen. Op strategisch niveau spijkerde zij mij bij over de talloze mogelijkheden. Nu, 1,5 jaar later, begin ik de effecten te zien en ben ik redelijk ‘social’ te noemen in de digitale wereld.

Twee vingers in de neus
Dat ik hierover met de billen bloot ben gegaan, komt omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn verhaal niet uniek is. Vrijwel dagelijks spreek ik (potentiële) opdrachtgevers die op zoek blijken te zijn naar een ‘social media expert’. Net als ik zijn zij ervan doordrongen dat dat ‘moet’, maar weten van de hoed noch de rand.

Daar staat tegenover dat vooral de studenten in mijn bestand heel goed raad weten met dit type opdrachten. Met twee vingers in hun neus weten ze binnen no time adviezen te formuleren en deze vervolgens te implementeren. De inrichting van een Facebookpagina gecombineerd met een door het bedrijf gemaakt filmpje dat ook wordt geplaatst op YouTube en waarvan de link weer wordt rond getwitterd voor nog meer exposure. En dan heb ik het niet alleen over de whizz kids, maar ook over de student geschiedenis en natuurkunde.

Fingerspitzengefühl
De generatie waar deze studenten onder vallen, weet niet beter. Deze digital natives zijn hiermee opgegroeid, het is voor hen een ‘way of life’. Zij beschikken over het fingerspitzengefühl, net zoals wij zonder na te denken weten welk lidwoord te gebruiken. Het gaat vanzelf.

Deze studenten zullen in hun werkende leven nooit een social media expert inhuren, zij zíjn de expert. En net zoals je dus geen ‘lidwoord specialisten hebt’, kan het niet anders of de term social media expert vind je over een tijd alleen nog maar terug in de context van ‘verdwenen beroepen’.

---
Marianne Sturman
Directeur Moneypenny en Cloudworkers.

Dit artikel is ook gepubliceerd op Nu.nl

  • TAGS:  
  • CATEGORIE:  Maatschappij, wetgeving & overheid
  • 1 reactie

    Avatar

    Piet Miller

    februari 9th, 2012 at 15:49

    Toch vraag ik me af: Mensen van ver vóórdat het www de wereld overnam maar die er dus wel vanaf het begin bij waren en altijd bij zijn gebleven, waarom gaat het daar nooit over? Mensen die het lemminglied kennen en leasure suit larry en die koffiekan die je met een webcam kon volgen, die second life bezocht hebben, op fora aanwezig waren, die als eersten op hyves zaten en nu weer op Facebook, mensen dus de al minsten 15 jaar op het web zitten. Zijn dat eigenlijk niet echt de mensen met internet in hun DNA?

    Reageren

    (verplicht)