The resurrection of a salesman

Contentmarketing is hot. Wie er als ondernemer een beetje bij wil horen, doet er aan mee. Toch? Dus brengen we inhoudelijke artikelen onder de aandacht van onze doelgroep en verkondigen we regelmatig visies. En om ons te voeden, wonen we events op dit gebied bij. Zo zat ik laatst in de zaal en hoorde ik als MKB’er te midden van voornamelijk grote corporates een spreker verkondigen dat met contentmarketing het einde van de salesman nabij is. Pardon?!

door 6/10/2016 0 reacties , ,

Keihard mensen iets ‘aansmeren’ is namelijk niet meer nodig. Immers, op basis van klantprofielen en wat al dies meer zij zouden we klanten voortaan kunnen traceren, identificeren en verleiden (of was het ‘nudgen’) om te kopen. Laat dát nu net het verschil zijn tussen een MKB’er en een groot bedrijf. Het is juist de persoonlijke aandacht – tijdens het voortraject tot aan de facturering en alles wat daar tussenin zit – waar een MKB het van moet hebben.

De evolutie van een functie

Dat vrijwel elke functie verandert, is een feit. Een telefoniste anno nu werkt totaal anders dan de eerste generatie telefonistes, een kleine 150 jaar geleden. Nieuwe inzichten en technologische ontwikkelingen zorgen voor deze dynamiek. Dat de werkzaamheden van een salespersoon ook veranderen, is niet meer dan logisch. Zoveel mogelijk face to face afspraken genereren door middel van koud bellen, ‘vroeger’ (lees: 5 jaar geleden) heel gewoon, heeft niet langer de focus.

Van vlugvlug naar een langdurige relatie

Tegenwoordig zijn het uitgekiende Google Add Words-campagnes die moeten zorgen voor een eerste voet tussen de deur. Net als op je website open en transparant zijn over je diensten inclusief het prijskaartje dat daar aanhangt. Geïnteresseerden nemen daarmee steeds vaker de eerste stap als het gaat om het aangaan van een eventuele relatie. Vanaf dat moment is het aan de salespersonen zich van de beste kant te laten zien en de samenwerking officieel te bestendigen. En daar begínt het pas mee. Gedurende de hele rit hebben zij als taak kwaliteit te waarborgen en te zorgen voor de relatie. Zonder goede salesmensen die als geen ander weten hoe een relatie te onderhouden, is het moeilijk overleven.                                                                                               

Persoonlijke vertaalslag van trends

Dus, ben ik het eens met de stelling dat het een kwestie van tijd is voordat het beroep van salespersoon uitgestorven is? Volmondig nee! Verandert de rol van salesmensen? Jazeker! En dat contentmarketing een toonaangevende rol speelt met het verkrijgen van bezoekers naar een site, de digitale voet tussen de deur, onderschrijf ik ook. Let daarom als ondernemer dan ook altijd op de trends die spelen en vertaal die op de voor jou juiste wijze door naar je eigen bedrijf.

Dit blog is geschreven door Marianne Sturman en was oorspronkelijk gepubliceerd op De Ondernemer; echter vanwege een wijziging in het format van De Ondernemer zijn alle ondernemersblogs verwijderd.

  • TAGS:  , ,
  • CATEGORIE:  In de media, Ondernemen
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)