Gratis stappenplan e-mail marketing

Aangenaam, Penny is de naam. Al jarenlang ben ik gefascineerd door alles wat online mogelijk is. Van savvy tools tot razendslimme oplossingen die ook het ‘echte’ leven een stukje vergemakkelijken. Met inmiddels de nodige ervaring als Virtuele Assistent weet ikpenny als geen ander hoe vanaf afstand te (samen)werken en zo een opdrachtgever te ‘ontzorgen’. Door zijn extra rechterhand te zijn, door een aanvulling te zijn op zijn linker hersenhelft, of – meestal – door te fungeren als een combinatie van beide. Sinds kort ben ik in dienst bij Moneypenny, met zo’n naam kon een match met dit bedrijf logischerwijs niet uitblijven! Graag neem ik je mee in mijn ervaringen en deel ik de schatten die ik online ontdek. Doe er je voordeel mee!

door 6/1/2016 4 reacties , , ,

Starten met e-mail marketing

Ik heb veel ervaring met het opzetten en uitvoeren van e-mailmarketingcampagnes. Omdat ik merk dat veel kleine en middelgrote ondernemingen wel willen starten met e-mailmarketing maar het om wat voor reden niet doen, heb ik een stappenplan opgesteld. Zo kun je zien wat er bij komt kijken.

Penny's 10-stappenplan voor e-mail marketing

Stap 1 Bepaal de (strategische) plaats van e-mail als instrument in je marketingmix
Waarom wil je het doen? En wat verwacht je ervan? E-mailmarketing omdat iedereen het doet kan een reden zijn, maar is garandeert geen succes! Enkele vragen om over na te denken:

  • Waarom wil je het doen?
  • Wat is je doel? (imago versterken, traffic naar de site, verbeteren klantbinding, verhogen omzet, directe verkoop, leadgeneratie, etc)
  • Hoe past het doel van e-mailmarketing binnen de algemene marketingdoelstelling?
  • Heb je al eerder iets met e-mailmarketing gedaan? En wat heb je ervan geleerd?
  • Wil je eenmalig, structureel, event-driven mailen? En waarom?
  • Wie wil je dan benaderen? Met welke boodschap?

Stap 2 Maak je database op orde
Heb je namen en e-mailadressen van al je contacten? Moet hier nog een kwaliteitscheck op gedaan worden? Kun je je contacten classificeren of segmenteren (bijvoorbeeld in klanten – leads – prospects)?Een kwalitatief goede database is essentieel voor e-mailmarketing. Je wilt straks niet te veel bounces krijgen of te vaak in spamfilters blijven hangen. Denk ook alvast na of je op basis van bepaalde profielgegevens (zoals interesse, branche of functie) e-mailings met verschillende inhoud wilt versturen (segmentatie). Richt je database alvast zo in dat dit mogelijk is.

De database zal voortdurend veranderen omdat nieuwe contacten zich aanmelden, bestaande contacten zich afmelden of omdat contacten hun profiel bijwerken. Gelukkig gebeurt dit automatisch bij een goed e-mail programma (zie ook stap 4), want als je dit handmatig moet doen kost het veel tijd.

Stap 3 Ontwerp aan- en afmeldformulieren
Om aan wettelijke verplichtingen te voldoen, zullen contacten zich onmiskenbaar moeten aanmelden. Ook ben je wettelijk verplicht om een afmeldmogelijkheid te bieden. Om aanmelden te “belonen”, kun je een bedankmail sturen (dit is meteen een eerste kans om bijvoorbeeld een kortingsvoucher of een stukje content te sturen of je contact te laten kennismaken met jou, je bedrijf of een van je producten). Bedenk vooraf welke afmeldmogelijkheden je wilt bieden: voor alleen een bepaalde e-mailnieuwsbrief of voor verder al het e-mailcontact met jou en je bedrijf. Je kunt ook vragen waarom het contact zich afmeld. Dit geeft inzicht in mogelijke verbeterpunten.

Stap 4 Kies een e-mailing marketing programma
Er zijn talloze programma’s, maar ik werk graag met Mailchimp. Hoewel de meeste programma’s makkelijk zijn, kost het wel een paar uurtjes om de techniek je eigen te maken en flink wat experimenteren om het beste eruit te halen.

Stap 5 Bepaal de inhoud
Wat wil je vertellen? En hoe? Het schrijven van teksten (of infografics) is een vak apart, met name als het gaat om online teksten. Je lezers hebben weinig tijd en hebben veel aan hun hoofd. Je wilt ze met enkele pakkende zinnen meteen interesseren. Er zijn heel veel tips en tricks en het loont zeker de moeite om je hier in te verdiepen. Zo check ik de inhoud altijd met het bla-huh?-jaja-filter: bla -> niet te lang, huh? -> relevant en begrijpelijk, jaja -> betrouwbaar en geloofwaardig.

Het bepalen van de inhoud doe je zelf, maar het schrijven van teksten is een vak apart en kun je heel goed uitbesteden.

Stap 6 Ontwerp een template
Dit kun je door een ontwerpbureau laten doen, maar de meeste programma’s hebben flexibele templates die je gemakkelijk kunt aanpassen aan je eigen wensen en huisstijl. Ook hierover zijn veel tips en tricks. Zo hebben bijvoorbeeld de meeste mensen afbeeldingen tonen uit staan. Zorg dus dat je boodschap ook helder is zonder plaatjes!

Stap 7 Zet een campagne op
Alle losse onderdelen, database, teksten, template, komen bij elkaar in een campagne. De mailing klaarzetten, testen, en uiteindelijk versturen; het mailingprogramma helpt je hier stapsgewijs doorheen en handleidingen zijn overal online te vinden.

Stap 8 Zorg voor goede landingspagina’s op je website
In je nieuwsbrief verwijs je waarschijnlijk naar meer informatie die op een andere plek te vinden is. Op je eigen website bijvoorbeeld. Deze verwijzingen kunnen weer helpen om je zoekresultaten te verbeteren. En denk na over hoe mensen bij je blijven en verloren raken op het internet.

Stap 9 Bouw meetpunten in
Van iedere e-mailing leer je weer: op welke knop wordt wel en op welke wordt niet geklikt? Hoe zijn je openings- en clickthrough ratio’s? Hoe is je conversie? Deze gegevens neem je mee om je e-mailing te verbeteren. Misschien wil je wel wat gaan testen? Bijvoorbeeld welke onderwerpsregel het beste werkt, of het tijdstip van verzending. Met dit soort stukje techniek heb ik veel ervaring. En ik kan je ook helpen met het interpreteren van je gemeten gegevens!

Stap 10 Praktische tips & tricks om rekening mee te houden

  • Maak de onderwerpsregel direct, persoonlijk, maximaal 50 digits. Suggesties: Tips om e-mailmarketing te starten; Kan ik helpen met uw e-mailmarketing?
  • Personaliseer je subjectline (maar ook de e-mailnieuwsbrief zelf) alleen als je echt naam en toenaam ken. Niets is irritanter dan een verkeerde naam of een leeg <<veld>>
  • Afzender: Kies als afzender een persoon.
  • Neem als afzendadres altijd een herkenbaar en betrouwbaar ogend e-mailadres (maximaal 25 digits). Als je geen reply op de mailing wilt hebben, zeg dan noreply@...)
  • Teksten: check je e-mail op het bla-huh?-jaja-filter (Blabla -> niet te lange teksten; Huh? ->geen onduidelijke teksten; Jaja -> geen ongeloofwaardige of onbetrouwbare boodschap)
  • Images: veel mensen hebben het tonen van images in outlook uit staan, dus zorg ervoor dat je boodschap helder is zonder images.
  • Onderschat het belang van de call2action-knoppen niet: vorm, kleur, tekst
  • Als je gratis content biedt, moet deze dus wel echt waarde bevatten.Flink wat tips, do’s en don’ts. Leuk vormgegeven

Klik hier voor een printvriendelijke versie van Penny's 10-stappenplan voor e-mail marketing.

Zelf doen of toch uitbesteden?

Do-its app - hoge resulotieDoet de lijst met actiepunten je terugdeinzen? Geen tijd, of geen prioriteit. Realiseer je dan dat een heleboel actiepunten uitbesteed kunnen worden. Aan mij, of aan één van mijn collega VA’s. Met onze handige App en Do-its strippenkaart zit je nergens aan vast en bepaal je per taak of je ondersteuning wil van een VA. Schroom niet om contact op te nemen met mijn collega's Marianne Sturman (06-51222840) of Marjolein Richter (06-10951112), zij helpen je graag verder.

  • TAGS:  , , ,
  • CATEGORIE:  Penny's oline tools, tips & tricks
  • 4 reacties

    Avatar

    marije

    januari 7th, 2016 at 12:48

    Wat een handige lijst. Het is niet alleen een mooie checklist, maar er zitten ook fijne tips tussen. Dank je wel, (Money)Penny!

    groet
    Marije

    Avatar

    Penny

    januari 7th, 2016 at 12:53

    Goedemiddag Marije,

    Dank voor je positieve reactie! Mocht je ermee aan de slag gaan, schroom dan niet om me te benaderen, mocht je ergens tegenaan lopen.
    Veel succes!

    met virtuele groet,

    Penny

    Avatar

    David

    maart 3rd, 2016 at 08:49

    He Penny,

    Wat mee niet duidelijk is, aan welke taken moet ik denke?. Is het niet heel lastig om zakelijke taken te doen als je niet op locatie bent?

    -David

    Avatar

    Penny

    maart 8th, 2016 at 09:15

    Hi David,

    Wat leuk dat je op mijn blog hebt gereageerd! Er zijn heel veel taken die een Virtuele Assistent op afstand kan uitvoeren. Ter inspiratie hebben we een lijst opgesteld van taken waar je allemaal aan kunt denken.
    https://moneypenny.nl/virtuele-assistent/takenlijst/
    Mocht je meer inspiratie willen, laat het dan weten, dan spar ik er graag nog een keer vrijblijvend met je over.
    Fijne dag!

    Hartelijke groet,

    Penny

    Reageren

    (verplicht)