Sociale media: schat aan informatie voor recruiter en sollicitant

Sociale media worden al volop ingezet bij het vinden een nieuwe baan. Werkt dit vooral voor hogeropgeleiden goed? En hoe kunnen sociale media worden ingezet in de werving? In een artikel voor Computable gaat Bianca van de Haar in op deze onderwerpen. Zij sprak onder meer met Marianne Sturman van Moneypenny. Hieronder enkele citaten.

[caption id="attachment_517" align="alignright" width="125"] Marianne Sturman[/caption]

Marianne Sturman, eigenaar van het bedrijf Moneypenny, dat zich al tien jaar bezig houdt met het Nieuwe Werken, is van mening dat social media een additioneel communicatiemedium is dat, al dan niet in combinatie met de inzet van online vacaturebanken, een 'next step' biedt in het wervingsproces

door 16/3/2011 0 reacties , , ,
. "Enerzijds biedt social media toegang tot interessante kandidaten en fungeert het, naast de online vacaturebank, als extra bron voor het verzamelen van cv's. Anderzijds, en dat vind ik veel interessanter, biedt social media veel meer informatie over kandidaten. Een Facebook- of Linkedin-pagina of een persoonlijk blog geeft natuurlijk een schat aan informatie over iemand, meer dan ooit op een cv te lezen is. Je krijgt informatie over interesses, hobby's en meningen en iemands persoonlijke en/of zakelijke netwerk en voorkeuren. Maar ook kun je een indruk krijgen van bepaalde vaardigheden, zoals schrijf- en communicatiestijl. Je kunt zelfs bepaalde persoonskenmerken deduceren. Wij hebben onlangs een kandidaat niet aangenomen omdat we zagen dat deze zich op een bepaalde negatieve wijze had uitgelaten op een paar blogs. Zijn/haar benadering stuitte ons zo tegen de borst dat we de procedure met deze kandidaat hebben gestaakt, terwijl het cv er heel goed uitzag."

Andersom kunnen kandidaten ook veel baat hebben bij social media. Bedrijven laten natuurlijk steeds meer van zichzelf zien via social media, waardoor kandidaten meer informatie krijgen over werkstijl en cultuur binnen organisaties. Ook kunnen kandidaten natuurlijk informatie inwinnen over bijvoorbeeld toekomstige bazen of collega's, op basis waarvan zij hun oordeel kunnen vormen over de mensen met wie ze zouden gaan werken. Kortom: social media biedt transparantie en informatie over personen, en dat is in het recruitment proces van zeer grote toegevoegde waarde.

De visie van Marianne Sturman is dat het internet veel oude businessmodellen op revolutionaire wijze heeft doen transformeren. Ook de werving en selectie van personeel is door de komst van het internet ingrijpend veranderd. De online vacaturebanken die begin deze eeuw op grote schaal hun entree maakten heeft het gemak van het vinden van cv's enorm vergroot. De toegevoegde waarde van dat medium zit, voor de recruiter, vooral in het verkrijgen van toegang tot een grote bron aan kandidaten. Voor functies waar (nog) geen schaarste aan gekwalificeerde kandidaten is, is dit medium een geweldige manier om veel cv's te verzamelen. Als eenmaal de cv's gevonden zijn, moet de recruiter natuurlijk nog wel aan de slag met het screeningsproces. Dit proces is in veel bedrijven nog behoorlijk traditioneel ingericht, waarbij eerst gekeken wordt naar het cv, een eventuele motivatiebrief en vervolgens worden geschikte kandidaten nog steeds uitgenodigd voor face-to-face sollicitatiegesprekken op kantoor.

Wat Marianne Sturman graag nog als tip wil meegeven aan recruiters is dat ze veel meer gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën. "Wij maken bijvoorbeeld al jaren gebruik van een web-gebaseerde video-sollicitatietool. Daarbij hebben onze recruiters en kandidaten alleen een webcam en een internetverbinding nodig. Onze recruiter stuurt de kandidaat een link voor het sollicitatiegesprek in de mail en als de kandidaat op de link klikt heeft hij/zij een verbinding via webcam met onze recruiter. Het mooie aan deze toepassing is dat (een deel van) het gesprek kan worden opgenomen, en dan kunnen wij het filmpje weer opsturen aan onze opdrachtgever. Op die manier werken wij vele malen efficiënter dan de meer klassieke wervingsbureaus. Wij kunnen sneller een gesprek inplannen met een kandidaat omdat er niet gereisd hoeft te worden, en de gesprekken kunnen buiten kantoortijden worden ingepland. Verder leert de ervaring dat de gesprekken veel korter en meer to the point zijn."

Het volledige artikel is hier te lezen: Sociale media inzetten bij loopbaanontwikkeling

  • TAGS:  , , ,
  • CATEGORIE:  Slimmer werken, samenwerken & organiseren
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)