Size doesn’t matter

Allerlei factoren dragen bij aan de perceptie of iemand een succesvol ondernemer is. Een eigen secretaresse of dikke leasebak? Nou, dan zul je het wel goed doen, aldus de omgeving. Een andere gradatie is de omvang van een bedrijf. Hoe groter, hoe beter, zo is het credo. Voor wie, nog stééds, geen eigen personeel op de loonlijst heeft staan, rommelt maar wat in de marge, zo is het oordeel. Onterecht.

door 10/8/2012 0 reacties ,

Regelmatig krijg ik de vraag hoe groot mijn bedrijf nu eigenlijk is. Steevast is mijn vraag dan wat ze precies bedoelen. Willen ze weten wat mijn omzet of mijn winst is? Negen van de tien keer is dat niet het geval. Des te nieuwsgieriger zijn ze naar het aantal mensen dat ik op mijn loonlijst heb staan. De teleurstelling is zichtbaar aanwezig als ik antwoord dat ik vier mensen in vaste dient heb. De conclusie van de vragensteller: “Ooohh, je bent dus maar een heel klein bedrijfje.”

Overzichtelijk
Ik had echter óók kunnen zeggen vier mensen in vaste dienst en zes ZZP’ers die vast voor onze consultancy unit werken. Of 100 mensen, als ik alle mensen meetel die via ons als flexkracht bij opdrachtgevers werken. Ook had ik nog alle professionals mee kunnen tellen aan wie we werk op vast basis hebben uitbesteed zoals de administratie en de ICT. Maar, meestal kies ik voor eerstgenoemde antwoordoptie. Want stiekem ben ik er best trots op dat mijn loonlijst zo overzichtelijk is en ik tegelijkertijd direct samenwerk met tientallen professionals.

Het Nieuwe Werken, in oude pakken
Met alle bekendheid over Het Nieuwe Werken zou je verwachten dat de algehele opvatting over werken met zijn tijd mee zou gaan. Desondanks denken veel ondernemers en managers in oude patronen en structuren. Vooral het idee dat de grootte van het personeelsbestand iets zou zeggen over het succes en het aantal mensen dat daadwerkelijk voor jouw onderneming werkt, is achterhaald. Niet alleen omdat dat simpelweg niet nodig is, op vrijwel elk gebied is wel professional te vinden die flexibel in te zetten is. Misschien nog wel meer omdat het veelal niet de meest verstandige en meest efficiënte keus is om als bedrijf alle kennis in eigen huis te willen hebben.

Oogkleppen
Je moet je eens afvragen of je met het structureel of periodiek – afhankelijk van de werkzaamheden – uitbesteden van werk niet veel beter af bent. In financieel opzicht, maar ook door mogelijke kruisbestuivingen die kunnen voortvloeien als allerlei externe partijen met elkaar en voor jou aan de slag gaan. Doe die oogkleppen af: meer en meer gaat de wereld toe naar specialisten en onderlinge samenwerkingen.


Directeur Moneypenny en Cloudworkers

Dit artikel is ook gepubliceerd op Nu.nl

  • TAGS:  ,
  • CATEGORIE:  Maatschappij, wetgeving & overheid
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)