Nieuw werken? Nieuwer werken? Samenwerken!

De schoonmaakster werd interieurverzorgster en de secretaresse personal assistent. Weliswaar dezelfde inhoud, maar in een ander jasje. Deze transformatie maakt nu ook Het Nieuwe Werken mee. Het Nieuwe Werken is ‘oud’, de nieuwste benamingen zijn ‘agile’ en ‘scrum’.

Een bedrijf dat in zijn reorganisatie wel heel rigoureus de bedrijfsvoering heeft onderworpen aan nieuwe termen is ING. In plaats van te werken met de welbekende hiërarchische ‘harkjes’ werken ze er voortaan met ‘tribes’ en ‘squads’, alias projectteams met aan het hoofd een ‘chief’. Het is interessant dat gedacht wordt dat dit bijdraagt aan een wezenlijke verandering in een organisatie.

Tools regeren

Vaak minder extreem doorgevoerd dan bij ING, blijft het een feit dat bedrijven bij het veranderen van een werkwijze vooral denken aan tools en equipment. Een nieuw of vernieuwd kantoorpand met flexibele werkplekken en iedereen uitgerust met tablets en smart phones. En dan is het klaar en kunnen we weer over tot de orde van de dag, zo is de gedachte.

Maar in werkelijkheid gaat het nieuwe werken – of hoe je het ook wil noemen – over verantwoordelijkheden dieper in de organisatie krijgen, flexibiliteit optimaal benutten en nieuwe manieren van samenwerken, kennis delen en leidinggeven invoeren. Genoemde tools zijn daarbij een handig hulpmiddel in de weg er naar toe, maar ze zijn zeer zeker niet het einddoel.

Veranderingen zonder vooruitgang

Toch is dit hardnekkige gegeven moeilijk te doorbreken. Bedrijven willen het simpelweg niet zien, nemen er de tijd niet voor of zijn al weer druk bezig met de nieuwste trends op het gebied van arbeidsmarktorganisatie. Toch bijzonder. De hype van Het Nieuwe Werken is weliswaar voorbij, maar tegelijkertijd zijn organisaties nog niet veel verder zijn gekomen in hun manieren van samenwerken en leidinggeven.

Ondergetekende gaat maar weer druk verder met haar key werkzaamheden: shaping the future of work (voorheen Manager van Het Nieuwe Werken, maar ja, da’s dus oud).  Met werken en samenwerken als uitgangspunt. Want hoe je het ook noemt en in welke vorm je het ook giet, dat is waar het om draait binnen organisaties.

Dit blog werd ook gepubliceerd op Over Het Nieuwe Werken

Op 8 oktober 2015
Blog

Meer uit onze kennisbank

Marianne Sturman interview bij Management Support 'Een goede virtual assistant is nog geen goede ondernemer’.
10 april 2024 In de media

Management Support: Interview met Marianne Sturman over de rol van Virtueel Assistenten

In een interview met Management Support deelt Marianne Sturman, oprichter van Moneypenny, haar… Lees verder
nieuwsbrief-moneypenny
10 april 2024 In de media

Nieuwsbrief april 2024

Deze nieuwsbrief wordt maandelijks verzonden aan al onze klanten en relaties. Wil je ook op de… Lees verder
complex agendabeheer
10 april 2024 Samenwerken met je VA

Geef het gedoe van agendabeheer uit handen met EasyCal

Het plannen van afspraken lijkt vaak een eenvoudige klus, totdat je in de wirwar van agenda’s… Lees verder

Zet Moneypenny aan het werk!

Benut de energie van Moneypenny, de remote-expert.
Dan geven we ook jouw business een boost!