Interview met Virtuele Assistent Ingeborg: door mijn job als VA kan ik mijn goede doelen stichting verder uitbouwen

Door: Marianne Sturman

Onze Virtueel Assistenten (VA's) zijn stuk voor stuk bijzondere mensen, die de flexibiliteit van hun job als VA bij Moneypenny inzetten om ook tijd en ruimte te scheppen voor andere activiteiten waar ze voldoening uit halen. Zo ook onze VA Ingeborg. Zij combineert haar baan als VA met het uitbouwen van haar goede doelen stichting. Lees in dit interview wat Ingeborg beweegt en vooral ook over haar stichting Buddy en Ko. 

door 28/6/2018 0 reacties , , , , ,

Waarom ben je als VA bij Moneypenny aan de slag gegaan?

Ik had net opgezegd bij mijn werkgever, waar ik al 6 jaar een uitstekende vaste baan als Directiesecretaresse had. Ik was al een tijd onrustig van die vastigheid en was op zoek naar een andere invulling van mijn werkende leven. Ik had plannen om een goede doelen stichting op te zetten en gelukkig kreeg ik vanuit mijn thuisfront daar alle ruimte voor, dus ben ik in het diepe gesprongen en heb ik mijn vaste baan vaarwel gezegd.

Ik had nog niet opgezegd of ik kwam via internet een vacature bij Moneypenny tegen die mij precies de flexibiliteit bood die ik op dat moment zocht; een baan als VA is immers ongelofelijk goed te combineren met iets anders, omdat je bij Moneypenny alle mogelijkheden krijgt om net zoveel - of weinig - uren te werken als je wil en je werkplek en -tijd naar eigen inzicht in te delen.

Hoe bevalt het je om als VA te werken en wat doe je zoal?

Het bevalt mij heel goed. Los van het feit dat ik tijd wilde vrijspelen om met mijn stichting Buddy & Ko bezig te zijn, vind ik het werken voor meerdere klanten veel leuker dan voor één werkgever. De afwisseling spreekt mij enorm aan.

Op dit moment bedien ik onder meer een ondernemer actief in de financiële wereld. Ik beheer zijn agenda, ik organiseer vergaderingen en bijeenkomsten en ik heb de hele verhuizing van zijn bedrijf geregeld. Dat was een ontzettend leuk project! Waar ik voldoening uit haal is dat deze opdrachtgever mij steeds meer als sparringpartner ziet en mij daardoor ook meer taken toevertrouwt.

Een andere klant waar ik met veel plezier voor werkte (die opdracht was helaas tijdelijk) was een uitgeefconcern, waarvoor ik 2 jonge managers ondersteunde. Ondanks het feit dat zij op kantoor een secretariaat hebben, kregen deze 2 'jonge honden' toestemming om een VA van Moneypenny in te schakelen. Iedere persoon die ik ondersteun heeft een eigen 'gebruiksaanwijzing', waar ik mij graag aan aanpas. Een van deze jonge managers vond het bijvoorbeeld handig om 's ochtends als hij in de auto zat, soms al om 6.45 uur, mind you :-), een overlegmomentje te hebben. Dan namen we zijn inbox en de rest van de week door en wist ik precies wat me te doen stond. Zo flexibel met je tijd omgaan is typisch iets dat een VA wel voor haar klanten kan doen en een klassieke 9-5 secretaresse niet.

Binnenkort start ik voor weer een hele andere klant, een assurantiemakelaar. Voor hem moet ik bij zijn vaste klanten voor 3 maanden afspraken in zijn agenda vooruit plannen.

Vertel eens wat meer over jouw stichting, Buddy & Ko

Op mijn website staat natuurlijk precies wat we doen, dus als mensen meer details willen weten kunnen ze daar altijd een kijkje nemen. Maar kort gezegd komt het erop neer dat wij bij ouderen in verzorgingshuizen een vorm van 'dierentherapie' aanbieden. Want het blijkt dat (dementerende) ouderen veel genoegen halen uit interactie met dieren. In mijn geval ga ik met mijn eigen hond, Ezra, op bezoek bij bewoners van verzorgingshuizen waar ik een overeenkomst mee heb.

Hoe ben je erop gekomen om iets met dieren en ouderen te doen?

Het idee voor Buddy en Ko is ontstaan toen mijn moeder hulpbehoevend werd en naar een verzorgingshuis ging. Ik was als mantelzorger nauw bij haar betrokken en kwam daarom ook in aanraking met andere ouderen in het verzorgingshuis van mijn moeder. Ik merkte dat Ezra een heilzame uitwerking had op mijn moeder en haar medebewoners en ik kom daar sindsdien  regelmatig met Ezra over de vloer. Ik merkte dat de wereld van kwetsbare ouderen steeds kleiner wordt en door in aanraking te komen met dieren, bevordert dat hun welzijn.

Ik heb met mijn compagnon contact gezocht met verzorgingshuizen in Haarlem om de kwetsbare ouderen die daar wonen blij te maken. De positieve reacties komen overigens niet alleen door de contacten met het dier, maar ook doordat ik geen familielid ben. Want ik kom uiteraard ook in gesprek met de mensen met wie Ezra en ik werken en ook de contacten met mij worden erg op prijs gesteld.

Laatst hoorde ik één van mijn cliënten zeggen, toen ik eraan kwam: "ach, daar heb je dat lieve hondje met dat lieve meisje weer'". En daar kreeg ik als 47-jarige vrouw toch wel een brok van in mijn keel. Daar doe ik het dus voor.

Ben je altijd al een dierenliefhebber geweest?

Ik ben met een kat opgegroeid, wij hadden thuis geen hond. Ik heb pas sinds 2015 een eigen hond uit Spanje, die wij via stichting Huize Zwerfhond hebben geadopteerd. Ik ben naar een hondentrainer gegaan, omdat ik geen ervaring had met honden, laat staan met een zwerfhond. Mijn Ezra blijkt een heel makkelijk karakter te hebben en ze doet het heel goed tijdens de bezoeken die we aan cliënten afleggen.

Heb je nog andere plannen met je stichting?

Jazeker, ik blijf altijd bezig met nieuwe dingen. Zo heb ik sinds kort ook het project 'knutselen met peuters' opgestart bij een van de verzorgingshuizen. Ik merkte dat ouderen ook heel blij worden van contacten met kinderen. Daarom heb ik een kinderdagverblijf in de buurt van het verzorgingshuis benaderd en zij wilden graag hun medewerking verlenen. Nu komen er regelmatig peuters naar het tehuis toe om met de bewoners te knutselen. Dat is hartverwarmend om te zien.

Heb je nog tips voor anderen die een baan als VA overwegen?

Ik kan iedereen die op zoek is naar flexibiliteit aanraden om als VA aan de slag te gaan. Voor mij geldt zeker dat deze baan mij de mogelijkheid geeft om bezig te zijn met mijn stichting. En ik vind Moneypenny een erg leuk bedrijf om voor te werken. De collega's zijn heel aardig en behulpzaam. Bij Moneypenny doen ze steeds meer om de binding met en tussen VA's en het Moneypenny team te verstevigen en daar ben ik erg blij mee. Want het enige nadeel van deze werkvorm is dat ik wel de face2face contacten met collega's mis. Maar in mijn geval zijn de voordelen vele malen groter dan dit ene nadeel.

Meer weten?

Wil je meer weten over het inschakelen van een VA van Moneypenny? Neem dan gerust contact op met Marianne Sturman via mail of mobiel/app (06-51222840). Of klik op de groene knop hieronder en vul het contactformulier in.

  • TAGS:  , , , , ,
  • CATEGORIE:  Mens & Organisatie
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)