Interview met onderneemster Anne Kewitsch: door mijn taaltrainingen via Skype te geven kan ik drukke zakenmensen nóg beter bedienen

Het leukste van mijn werk is en blijft het contact dat ik heb met (potentiële) klanten. Zo was ik onlangs uitgenodigd in het thuiskantoor van onderneemster Anne Kewitsch, eigenaar van taalinstituut Academie aan de Angstel, om met haar te verkennen wat een Virtual Assistant – persoonlijke assistent op afstand - voor haar zou kunnen opleveren.

door 5/12/2018 0 reacties , , , , ,

Anne, wat doet jouw bedrijf?

Academie aan de Angstel is een Duits taalinstituut. Ik bied trainingen, workshops en cursussen aan. Zowel particulieren als zakenmensen maken gebruik van onze diensten.

Wat maakt jouw taalinstituut bijzonder ten opzichte van andere aanbieders van Duitse taaltrainingen?

Ons specialisme is ‘trainen op maat’, dus we ontwikkelen een trainingsprogramma gebaseerd op de specifieke behoefte van de opdrachtgever. Vooral voor onze zakelijke klanten is dat interessant. Daarbij moet je denken aan artsen of salesmanagers die als nieuw onderdeel van hun job in een Duits taalgebied gaan werken, zoals Zwitserland, Oostenrijk of Duitsland.

De meeste mensen hebben wel een basiskennis van Duits, maar onvoldoende om zakelijk goed beslagen ten eis te komen. Ik ga met mijn cliënten aan de slag met hele gerichte, werk gerelateerde Duitstalige skills die ze nodig hebben, zoals telefoneren, emails schrijven, spreekvaardigheid, productkennis en cultuur van het land waar ze zaken gaan doen.

Ik verdiep me dus letterlijk ook in het product, de dienst of het vakgebied van mijn opdrachtgever  en help ze om daarin in rap tempo meters te maken. Aangezien mijn lessen zich volledig richten op de praktijk van alledag van mijn klanten, kan ik ze ook sneller op weg helpen dan wanneer ze een ‘standaard’ taaltraining zouden volgen.

Daarnaast bied je opdrachtgevers de mogelijkheid om jouw trainingen online – via Skype – te volgen. Wat is daar het voordeel van?

Zakenmensen hebben het natuurlijk ongelofelijk druk en een nieuwe taal leren, of je kennis daarin verdiepen, kost nu eenmaal tijd en focus. Door de taaltraining online aan te bieden, zorg ik voor een minimale tijdsinvestering; er is immers geen reistijd. Ook kun je op deze manier de afspraak veel flexibeler inplannen en de vaart erin houden, ook bijvoorbeeld ’s avonds als dat beter uitkomt. Het mes snijdt dus aan meerdere kanten.

Moneypenny staat natuurlijk voor online werken en samenwerken, dus deze toepassing spreekt ons aan! Maar ervaar je ook nadelen van het op afstand geven van een taaltraining?

Nee, ik kan geen enkel nadeel bedenken. Mijn cursist en ik zien elkaar live, omdat we de video altijd aanhouden tijdens trainingen. Daarnaast biedt Skype natuurlijk de mogelijkheid om een scherm met elkaar te delen of van elkaar over te nemen, dus er is in feite geen noodzaak om in levende lijve bij elkaar te komen. En je verliest minder tijd met small talk, omdat het doel is om zo efficiënt mogelijk met elkaar te werken.

Dat is dan direct een mooi bruggetje naar de online assistent, oftewel Virtual Assistent (VA). Welke taken zou je graag aan je VA van Moneypenny delegeren?

Wat ik merk is dat ik in drukke periodes minder mentale ruimte heb om met informatie- en offerteaanvragen bezig te zijn. Terwijl die taken heel belangrijk zijn in het kader van de groei en continuïteit van mijn onderneming. Ook het invoeren van aanvragen en offertes in ons CRM systeem zou ik graag uit handen geven. Tot slot zou het fijn als de telefoon beantwoord zou kunnen worden als wij daar zelf geen tijd voor hebben.

In de toekomst wil ik ook meer met nieuwsbrieven en sociale media gaan doen. Kan dat allemaal bij een VA worden neergelegd?

Absoluut, alle taken die jij noemt kunnen wij je uit handen nemen. Heb je een permanente stroom aan werk voor een VA of maak je liever op ad hoc basis gebruik van onze diensten?

Ik kan nog niet inschatten hoeveel werk het is en of het iedere maand nodig zal zijn om ‘extra handjes’ te hebben. Ik zou het fijn vinden als ik nergens aan vast zit en jullie kan inzetten op de momenten dat het mij uitkomt. Dus jullie prepaid kaart lijkt mij dan de beste oplossing.

Heb jij nog tips voor andere ondernemers?

Jazeker. Ik hou van lean en mean organiseren. Daarom heb ik ook geen kantoor. Ik heb thuis een aparte ruimte ingericht waar ik mijn cursisten professioneel kan ontvangen. En aangezien er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheid om mijn trainingen online te volgen, is er al helemaal geen behoefte aan een externe locatie voor trainingen.

Verder hou ik enorm van sporten. Maar gezien mijn drukke agenda is het soms lastig om voldoende sporttijd voor mezelf in te plannen. Daarom heb ik een e-bike aangeschaft. Afspraken tot een afstand tot 20 km doe ik standaard op de fiets. Dat kost ook tijd, maar mijn reistijd staat dan gelijk aan een sportmoment, twee vliegen in één klap dus. Ik kan een e-bike dan ook aan collega-ondernemers aanraden. Want bewegen en buiten zijn is gezond en houdt je scherp.

Meer informatie?

Wil je meer weten over de taaltrainingen van Anne? Check dan haar site.
En overweeg je zelf ook om taken aan een VA te delegeren? Ga naar onze site of neem direct vrijblijvend contact met mij (Marianne Sturman) op via 06-51222840.

Je kan je ook inschrijven voor een van onze ontbijtsessies in januari. Daar ontmoet je ook andere ondernemers en krijg je in een uur tijd meer informatie over de ins en outs van het werken met een VA.

  • TAGS:  , , , , ,
  • CATEGORIE:  Ondernemen
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)