Het Nieuwe Werken helpt mensen weer aan de slag

De gemeente Rotterdam heeft Het Nieuwe Werken omarmd als manier om mensen weer terug op de arbeidsmarkt te krijgen. Dat gebeurt in het callcenter, Ro!Entree

door 20/6/2011 1 reactie , , ,
, dat op jaarbasis zo’n 900.000 telefoontjes voor de gemeente verwerkt. Daarnaast handelen de medewerkers e-mails af en voeren zij gegevens in. Het callcenter werkt ook voor andere opdrachtgevers dan de gemeente. De medewerkers zijn mensen die om welke reden dan ook moeilijk aan de slag kwamen.

Hoe langer iemand werkloos is, hoe groter de drempel wordt om toch weer aan het werk te gaan. Dat kan te maken hebben met motivatie en zelfvertrouwen, maar ook met de houding van werkgevers. Bij anderen bestaat de drempel voor een baan buitenshuis uit fysieke beperkingen, bijvoorbeeld gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid, of spelen gezinsomstandigheden een rol, zoals een gehandicapt kind dat veel zorg nodig heeft.

Door deze mensen de kans te geven thuis te werken, worden dit soort drempels enorm verlaagd of zelfs helemaal weggenomen. Het werk van een callcenter leent zich bij uitstek voor werken op afstand. Dat is een optelsom die snel gemaakt is.

Begeleiding van de medewerkers is essentieel. Het werken is op zich voor deze doelgroep al weer wennen en thuiswerken is ook een nieuwe stap. Ro!Entree heeft een uitgebreide introductie en een opleidingstraject, met theorie en praktijk, van zeven weken. Daarna beginnen de nieuwe medewerkers met het werken vanuit huis.

Het mooie aan deze case vind ik ook dat Het Nieuwe Werken niet beperkt blijft tot thuiswerken. Een medewerker kan zichzelf inroosteren en dat geeft nu precies de flexibiliteit die deze doelgroep nodig heeft. En voor de medewerkers die op een gegeven moment toe zijn aan werk buitenshuis is het mogelijk om deels of helemaal op locatie te werken. HNW als motor voor terugkeer op de arbeidsmarkt: het werkt voor de medewerkers en voor de opdrachtgevers en het is goed voor de stad en de economie. Wie volgt?

Marianne Sturman
Directeur Moneypenny

  • TAGS:  , , ,
  • CATEGORIE:  Praktijkvoorbeelden
  • 1 reactie

    Avatar

    Teleperformance | Benelux

    maart 24th, 2016 at 16:41

    […] resultaat oplevert en waarbij je niet hoeft terug te vallen op het aanleggen van terugbellijsten. Ro!Entree, het contactcenter van de stad Rotterdam, werkt uitsluitend volgens het work from home-principe en […]

    Reageren

    (verplicht)