Bij de politie Rotterdam-Rijnmond kun je sinds januari aangifte doen bij een ‘3D-agent’. Je gaat naar het politiebureau, waar je aanbelt en binnengelaten wordt. Je neemt plaats tegenover een scherm, waar je de agent ziet, die de aangifte zal opnemen. Het enige verschil met een ‘normale’ aangifte is, dat je de agent geen hand kunt geven.

Meer service en toch bezuinigen

Deze virtuele aangifte vind ik een schitterend voorbeeld van op afstand werken en samenwerken. Door gebruik te maken van geavanceerde technieken is de politie in staat om enerzijds ruimere openingstijden te bieden en anderzijds enorm te bezuinigen. Op 17 van de 26 politiebureaus in die regio zijn op den duur geen agenten meer aanwezig om aangiften op te nemen. Dit scheelt 72 arbeidsplaatsen en is de grootste bezuinigingsmaatregel voor dit jaar.

In dit geval zit de agent die de aangifte opneemt in één van de kantoren van de politie. Maar als je dit zou doortrekken zou je medewerkers deze functie ook vanuit huis kunnen laten verrichten (of vanuit welke andere locatie dan ook). Op die manier zou je de openingstijden nog verder kunnen verruimen.

Digitale gemeenteloketten

Wat ik zo opmerkelijk vind aan de beelden die ik hiervan bij de NOS zag, is dat ze voor mij overtuigend aantonen dat je, ondersteund door technologie, ook voor een heel persoonlijk en vaak emotioneel gesprek niet fysiek bij elkaar hoeft te zijn. Dat blijkt ook uit de cijfers: 75% van de aangevers is positief over de virtuele aangifte en 15% vindt het acceptabel.

Waarom vinden 9 van de 10 organisaties dan nog steeds dat we met z’n allen in de file moeten staan om vervolgens met elkaar in een kantoor te zitten? Deze technologie kan veel breder worden ingezet. Denk maar eens aan alle kantoorgebouwen met receptionisten. Een virtuele receptioniste is beslist geen science fiction meer en kan juist veel voordeel opleveren.

Ik zie de virtuele dienstverlening ook graag verschijnen in plaatsen waar geen gemeentehuis (meer) is. De gemeente Abcoude, bijvoorbeeld, heeft na een fusie geen gemeentehuis meer, waardoor de inwoners 15 kilometer verderop moeten zijn voor paspoorten, vergunningen en andere gemeentezaken. Vooral voor ouderen en gehandicapten is dit extra vervelend. Volgens mij zijn we toe aan (en klaar voor) virtuele recepties en gemeenteloketten, met ruime openingstijden!

Tip: video: virtuele receptioniste

Marianne Sturman

 

  • TAGS:  , , , ,
  • CATEGORIE:  Praktijkvoorbeelden
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)