De beste jongetjes

Het halen van een wit voetje. Vroeger bij juf en ouders, tegenwoordig bij de baas. Door net wat eerder op kantoor te verschijnen dan je baas en, bij voorkeur ook, je collega’s. En door ’s avonds degene te zijn die de deur achter zich dichttrekt. Kinderachtig of niet, het gebeurt. En niet voor niets, wat er zijn bazen die daar maar wat gevoelig voor zijn. Een promotie is zo snel verdiend.

door 28/3/2013 0 reacties ,

Ongenuanceerd kunnen we stellen dat dergelijke bazen niet op voorhand de grote voorstanders van Het Nieuwe Werken zijn. Idem voor de medewerkers die deze tactiek in stand houden. Want hoe toon je je tomeloze inzet en volwaardige loyaliteit als je opeens met flexibele werkplekken en -tijden te maken hebt?

Slim?!
Om te bewijzen dat je nog steeds de hardst werkende van het stel bent ga je ‘slim’ om met de zogenaamde moderne technologie. Met als resultaat mails die op de meest vreemde tijden worden verstuurd, althans volgens de maatstaven van de minder streberige types onder ons.

Potje patiencen
De meer kritische bazen hebben echter hun bedenkingen hierbij. Die hadden ze overigens ook al in de ‘oude tijd’. Met lede ogen keken ze aan hoe het spel van de witte voetjes werd gespeeld, dat soms positief werd beoordeeld maar zeker niet standaard was. En daarbij ook wel door hebbend, dat er op die bewuste vroege of late uurtjes soms druk werd ‘gepatienced’ vanachter de computer. Van mails die tegenwoordig op opmerkelijke tijden worden gestuurd, raken zij dan ook niet meteen geïmponeerd. Helemaal niet als ze het ook nog eens door de Nieuwe Werkenbril bekijken: waarschijnlijk heeft de werknemer ’s middags andere dingen gedaan, dat hij nu ’s avonds nog aan het werk is.

24/7
Een gevaar dat zich echter voordoet is dat dat laatste, ’s middag vrij en daarom ’s avonds nog aan het werk, juist níet het geval is. Maar dat de ‘oude werk’ mentaliteit, oftewel als eerste op kantoor en als laatste weg, vermengd raakt met Het Nieuwe Werken. Met als gevolg medewerkers die én de hele dag op kantoor zijn én er ook nog eens ’s avonds mee bezig zijn via de mail. Dit komt voor bij bedrijven waar Het Nieuwe Werken op papier is ingevoerd, maar waar in werkelijkheid iedereen nog volgens de oude werkprincipes werkt. Aangevuld dus met het nóg meer werken en stress. Kortom, een zorgwekkende ontwikkeling die ontstaat als Het Nieuwe Werken verkeerd wordt ingevoerd en wordt gezien als: 24/7 bereikbaar (moeten) zijn, eerst tijdens de ‘gewone’ werktijden óp kantoor en daarna nog online.

Waakzaam
Deze ontwikkeling met enkel korte termijn resultaat kan alleen de kop in worden gedrukt door cultuurverandering hoog op de agenda te zetten. Waarbij managers het goede voorbeeld geven en nadrukkelijk zijn begaan met hun medewerkers. Door ze te begeleiden bij hun verantwoordelijkheden, niet te stimuleren in én én maar in keuzes (een uurtje eerder vrij in de middag, betekent een uurtje werken in de avond), en terecht te wijzen als de balans dreigt door te slaan, bijvoorbeeld. En dat mag best gepaard gaan met een portie eigenbelang of belang ten gunste van het bedrijf. Op mentaal gebroken witte voetjes zit immers niemand te wachten.


Directeur Moneypenny en Cloudworkers

Dit artikel is ook gepubliceerd op BriskMagazine.nl

  • TAGS:  ,
  • CATEGORIE:  Leiderschap nieuwe stijl
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)