Interview met ondernemer Victor Maes: zonder kantoor zijn we flexibeler en slagvaardiger

Victor Maes is al 20 jaar ondernemer, en met succes. Inmiddels zijn bij de fiscale uitgeverij Fiscanet en het blad NLFiscaal per saldo maar liefst zo’n 120 mensen betrokken. Toch heeft Victor tot op de dag van vandaag geen kantoor. En dat wil hij graag zo houden!

door 27/6/2017 0 reacties , , , ,
interview victor - thuiswerken

Hoe komt het dat jullie geen kantoor hebben?

Bij de opstart van mijn bedrijf had ik 1 partner, zelf woon ik in Amsterdam en Felix woont in Den Haag. Aangezien –  toen al – alles via internet ging vonden we het niet nodig om een kantoor te hebben en werkten we vanuit onze respectievelijke thuiskantoren. We hebben aan dat principe nooit meer getornd en iedereen die betrokken is bij de totstandkoming van onze producten en publicaties werkt op afstand.

De meeste uitgeverijen zweren erbij dat een redactie alleen effectief kan zijn als ze bij elkaar zitten, hoe kijk jij daar tegenaan?

Het hele concept van fysiek bij elkaar zitten vinden wij niets toevoegen. Als mensen binnen onze organisatie nauw moeten samenwerken, dan skypen en bellen ze met elkaar, soms de hele dag door. En als er echt iets nieuws bedacht moet worden, dan gaan we natuurlijk bij elkaar zitten. Maar laten we wel wezen, hoe vaak komt dat nou voor?

Veel van het werk dat onze mensen doen, zoals redactiewerk, research en het samenstellen van databases doen ze in hun eentje, dat is puur productiewerk. Daar hebben ze geen collega’s bij nodig. Wel kijken mensen elkaars werk na, dat is prima op afstand te doen.

Maar dat neemt niet weg dat de redactie van ons blad NLFiscaal heel strak georganiseerd is. We hebben een hoofdredacteur en 5 redacteuren en een bureauredactie  die zorgt voor de procesbegeleiding. In de redactieteams zijn veel auteurs verbonden, waarvan een aantal fulltime werken, bijvoorbeeld bij een van de ‘big four’ accountantskantoren. Het is daarom bijna onmogelijk om veel fysiek bij elkaar te zitten. De redactievergaderingen vinden eens per kwartaal plaats, waarvan er 2 face2face worden georganiseerd. De overige redactievergaderingen gaan via Skype.

We vinden deze manier van werken met z’n allen makkelijk en flexibel, iedereen is het gewend en we zouden niet anders willen.

Hoe stuur je zo’n ‘thuiswerkorganisatie’ aan?

Een eerste vereiste om deze werkvorm te laten slagen is dat mensen zelfstandig kunnen werken en hun verantwoordelijkheid pakken. Iedereen heeft een duidelijk gedefinieerde rol en verantwoordelijkheid en daar vertrouwen we elkaar op en spreken we elkaar op aan.

Dat betekent ook dat je je niet, zoals in veel grote organisaties gebeurt, kunt verschuilen. Deze manier van werken is niet voor iedereen weggelegd, dus daar moet je de mensen wel op uitzoeken. Wij  hebben in al die jaren maar van 1 persoon afscheid moeten nemen, omdat die niet paste binnen het concept.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat wij met professionals werken, of het nu de boekhouder is of een Hoogleraar die een artikel schrijft. We zien iedereen als specialist en vertrouwen op hun expertise en vakkennis. We lopen niet de hele dag te controleren.

En sommige mensen zie je letterlijk nooit. Ik heb op een gegeven moment een geweldige boekhoudster in de arm genomen die uitstekend werk levert. We spreken elkaar af en toe. Ik geloof dat ik haar 10 jaar geleden voor het laatst gezien heb…

Zijn er voordelen voor jullie klanten dat jullie op deze manier georganiseerd zijn?

Ja, legio! Flexibiliteit zit in het DNA van onze organisatie en dat merken onze klanten. Onze mensen zijn flexibel, reageren snel en laten zich niet beperken door ‘kantoortijden’. Veel collega’s vinden het volstrekt normaal om ’s avonds te werken. Grappig genoeg, komt veel nieuws na 18.00 uur naar buiten en dat nemen wij dan mee, terwijl onze concurrenten dan al lang naar huis zijn.

Als organisatie zijn we slagvaardiger dan branchegenoten. Ik ben er trots op dat wij als fiscale uitgeverij concurreren met grote partijen als Kluwer en SDU en prachtige grote bedrijven als onder meer Deloitte, Mazars, Meijburg, BDO en PWC tot onze klantenkring mogen rekenen. Dat wij een serieus bedrijf zijn mag duidelijk zijn, waar we ook werken.

En we hebben natuurlijk goede afspraken over bereikbaarheid. De meeste klanten hebben geen idee hoe wij georganiseerd zijn, dat is voor hen ook niet van belang.

Zijn er nog meer voordelen?

Wat dacht je van ons interne kostenpatroon? Andere bedrijven met een vergelijkbare omvang zijn enorm veel geld kwijt aan huisvesting.

Thuiswerken biedt ook voordelen op het gebied van duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Een van onze vaste krachten is licht arbeidsgehandicapt en kon geen passend werk vinden. Zij zat in de WAO en is nu eindverantwoordelijk voor een van onze kernprodukten: CAOnet. Ik ben er trots op dat we deze professional aan een mooie baan hebben geholpen waar zij haar ei in kwijt kan. En wij profiteren als werkgever van haar talent en toewijding, een win-win dus.

Het klinkt alsof iedereen altijd aan het werk is, hoe zit het met de werk-privé balans?

Het mooie aan het concept is dat je mensen veel meer vrijheid kan geven dan in een meer klassiek georganiseerd bedrijf. Iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes en zoekt zelf de balans. Ik vind het allemaal erg meevallen, zie het probleem eigenlijk niet.

Meer weten?

Mocht je meer willen weten over Victor, check dan zijn Linkedin profiel of bezoek zijn sites Fiscanet en NLFiscaal.

Wil je met Moneypenny sparren over de mogelijkheden om flexibele werkvormen in jouw organisatie toe te passen? Neem dan contact op met Marianne Sturman (06-51222840) of Susan Smulders (06-45766097.

  • TAGS:  , , , ,
  • CATEGORIE:  Werkplekken & kantoor
  • Geen reacties

    Reageren

    (verplicht)